— Heli Järvinen

Norppalaki mahdollistaa tehotoimet norpan suojelemiseksi

Toisin kuin Olli Nepponen (I-S 10.4.) väittää, Vihreät eivät ehdota "pantaa jokaisen kaulaan, jalkaan, traktoriin tai moottorikelkkaan.

Mitä norpan suojeluun tulee, on hienoa, miten vapaaehtoinen suojelu on edennyt. Sen rinnalla on syytä ennakkoluulottomasti kokeilla erilaisia apukeinoja norpan elämän helpottamiseksi. Tutkijat kolasivat tänä talvena yli 30 apupesää norpalle, ja monet pesistä ovat myös houkutelleet asukkaita. Vielä enemmän tarpeen apupesät saattavat olla huonompilumisena talvena.

Oikeusministeri Tuija Brax on ehdottanut moottorikelkkojen telaketjujen merkintää, jotta norppien pesien tahalliset häiritsijät saataisiin kiinni. Paikalliset matkailuyrittäjät ovat kannattaneet ratkaisua, joka olisi teknisesti melko helppo toteuttaa. Yksi uusi keino voisi olla myös norpalle tarkoitettu ja suunniteltu turvallinen kiintorysä, jota ammattikalastaja voisi korvausta vastaan hoitaa. Voisiko se jättää kalastajien omia pyydyksiä rauhaan ja auttaa norppien ja kalastajien yhteiselämää?

On selvää, että norpan suojelemiseksi vapaaehtoisesti kaivataan monenlaisia keinoja, joita ei populismin nimissä kannata heittää romukoppaan ennen pohdintaa ja testausta. Norppalaki tarvitaan perälaudaksi sen varalta, että hyvätkään yritykset eivät riitä norppakantaa vahvistamaan. Toivottavasti sitä ei silti koskaan tarvitse ottaa käyttöön.