— Heli Järvinen

Uusiutuvasta energiasta kivikauteen

Näin muuttuu maailma. Vielä eilen aamulla tuntui siltä, että tämä hallitus antaa todellisen mahdollisuuden uusiutuvan energian kehittämiselle. Panoksia lisättiin niin, että mahdollisuus olisi ollut saada uusiutuvaa energiaa 3 ydinvoimalan verran. Sitten illalla tuli kylmää vettä niskaan: esitys ydinvoimaluvista 2 reaktorille.

Hallitus teki äänestyksen jälkeen maailman noloimman, kivikautisimman ja Suomen imagon kannalta käsittämättömimmän esityksen 2 uudesta ydinreaktorista. Vihreät äänestivät ainoana ryhmänä esitystä vastaan. Jos emme olisi olleet hallituksessa, sama päätös olisi syntynyt ja vielä ikävämmän näköisenä, sillä silloin se olisi ollut yksimielinen esitys. Kannattaa muistaa, että kyseessä on esitys, ja vasta eduskunta päättää luvista. Nyt pitää vaikuttaa siihen, että jos meidän voimamme (14 edustajaa 200:sta) ei riitä saamaan nollaratkaisua, niin että saisimme enemmistön edes yhden reaktorin ratkaisun taakse, vaikka sekin päätös on itselleni murheellinen.

Nyt meillä olisi ennen näkemätön mahdollisuus uudistaa suomalaista energiantuotantoa, luoda tuhansia työpaikkoja alueille, joissa työttömyys on pahinta ja alueellistamistyöt vähäisimpiä. Markkinoiden rahat eivät riitä ydinvoimaloiden lisäksi uusiutuvan energian pakettiin, eli nyt eduskunnalla on aito valinnan ja vaikuttamisen paikka.

Valitettavasti jopa maakunnassamme henki on kylmä. Sitä kuvaa se, että olen ainoa istuva kansanedustaja, joka vastustaa ydinvoiman lisäystä.