— Heli Järvinen

Maakuntajohtajan työ maakunnan parhaaksi?

Viime lokakuussa maakuntajohtaja Matti Viialainen poisti norppatilaisuudesta Savonlinnasta kuvaaja Juha Taskisen, joka puolestaan teki asiasta kantelun oikeusasiamiehelle.

Maanantain maakuntahallituksessa sen jäseniä pyydettiin ottamaan asiaan kantaa, sillä oikeusasiamies haluaa Viialaiselta selityksen.

Käytäntö on eriskummallinen: Suomessa tuomiovalta on selkeästi eriytetty oikeusistuimille, ja on siksi perin erikoista, että maakuntahallitukselle väkisin tehdään asiaan joku rooli. Vielä erikoisemmaksi asian tekee se, ettei maakuntahallituksella ole ollut mahdollisuus kuulla asiassa kuin toista osapuolta. Miten tuollaisen kuulemisen perusteella asiaan voi ottaa mitään kantaa tekemättä itseään naurunalaiseksi?

Siksi harmittelen suuresti, etten ollut maanantain kokouksessa. Jos olisin ollut, olisin selkeästi näistä syistä halunnut irtisanoutua maakuntahallituksen kannasta.

Taskisen paikallaolon oikeutuksen perustana on suuresti se, oliko kyseessä julkinen vain yksityinen tilaisuus, ja se on oikeusasiamiehen ratkottava asia.

Mutta kaikkiin asioihin on helppo sanoa jotakin näin jälkikäteen. Kiitokset varajäsenelleni silti näiden perustelujen esiintuonnista. Sympatiani ovat hänen puolellaan. Oleellisempaa on silti miettiä, millaisin keinoin maakuntajohtaja luotsaa maakuntaa entistä vahvempana tulevaisuuteen. Tapahtuuko se liittoutumalla yhdessä asiassa suurta yleisöä ja asukkaita vastaan, tapahtuuko se kärjekkäillä ja syyttävillä lehtikirjoituksilla ja lehtimiehiä tilaisuuksista ulostamalla vai voisiko vaihtoehtona olla Uki Voutilaisen kaltainen uudenlaisen ekomaakunnan luotsaus, joka perustuisi - ei aikaansaadun hehkutukseen vaan - parempiin suorituksiin ja tavoitteisiin kannustaen?