— Heli Järvinen

Lähisuhdeväkivalta virallisen syytteen alaiseksi

Kaivattu uudistus lähisuhdeväkivaltaan

Lähisuhdeväkivaltaa vastaan taistelu etenee merkittävästi, kun ensi viikolla saadaan salikäsittelyyn oikeusministeriön odotettu esitys pahoinpitelyjen siirtämisestä virallisen syytteen alaiseksi silloin, kun ne kohdistuvat alaikäiseen tai tekijälle läheiseen henkilöön taikka henkilöön, joka suorittaa työtehtäviään.

Ensi vuonna voimaan tuleva uudistus tuo ison avun esimerkiksi parisuhteessaan väkivaltaa kokeville, jotka tähän asti ovat joutuneet vaatimaan itse tekijälle rangaistusta eli viemään asiaa eteenpäin asianomistajarikoksena. Kun niissä uhrilla on usein alisteinen asema ja siten erityisen suuri tarve ymmärtää tekijää, on uhri usein jättänyt asian eteenpäin viemisen puolitiehen. Uuden lain myötä se ei enää onnistu, vaan syyttäjällä on oikeus ajaa asiaa. Poliisille tulee myös velvoite selvittää tapahtumia kotihälytyksen yhteydessä nykyistä tarkemmin.

Uudistus tuo ison avun myös esimerkiksi vanhuksille, jotka ovat joutuneet väkivaltaisten lastensa tai lastenlastensa lyönnin kohteeksi. Uudistuksella halutaan parantaa näiden erityistä suojaa tarvitsevien uhrien asemaa ja osoittaa entistä selvemmin tekojen moitittavuus.

Lakiuudistus on iso ilonaihe paitsi monille väkivallan uhreille myös naisjärjestöille, jotka ovat sisukkaasti ajaneet uudistusta. Seuraava askel on toivottavasti se, että jo väkivallalla uhkailuun saataisiin keinot puuttua nykyistä paremmin. Se osuus lakiesityksestä jää vielä uupumaan.

Lakiuudistuksen takana on helppo seisoa. Vaikka hallitustie ei olekaan ollut helppo, on tämänkaltaisia vihreiden linjan mukaisia uudistuksia saatu aikaan. Toivottavasti nämä saavutukset otetaan huomioon arvioitaessa vihreiden hallitustaivalta. Oppositiosta tämänkään lain sisältöön ei olisi juurikaan voinut vaikuttaa.