— Iiris Kivimäki

Jottei mainosten totuus unohtuisi

Iiris Kivimäki blogikuvaVaalikampanjan suurin skisma on vihdoin löytynyt mainoksista. SAKn mainoksessa ylipainoinen, sikaileva porho kuvaa kai omistajaluokkaa ellei sitten yrittäjiä. Mässäilijä edustaa SAKn mukaan niitä, jotka äänestävät, kun duunarit jättävät vaalit väliin.

Mässäilyä on vastenmielistä katsella. Oikeaa irstailua. Se kuvaa hyvin tätä aikaa.  Näkyykö vaalikampanjassa vain omaa itsekästä etua ajava tai mainostoimiston talutusnuorassa kulkeva järjestö tai puolue. Kuka täällä vielä mässäilee?

Mainos vie sivuun siitä, mistä vaaleissa on kysymys. Loanheitosta tulee itse sisältöä tärkeämpää. Jostain syystä näissä vaaleissa eivät asiat pääse esiin. Meneekö meillä liian hyvin?

Vihreiden teemajulisteet räväyttävät meidät suomalaiseen todellisuuteen. Jottei totuus unohtuisi.

Ilmastonmuutos herätti meidät mustaan jouluun, mutta ensimmäiset pakkaspäivät tuudittivat taas  – ei hätää mitään. Silti itsekkään aikamme hinta lankeaa meidän ja lastemme maksettaviksi. Tarvitaan ilmastotalkoita, säästämistä, monenlaisia luovia ratkaisuja ja uusiutuvaa energiaa. Jottei totuus unohtuisi.

Nuorilla ei mene hyvin. Ensimmäinen työpaikka on pieni työpätkä, samoin seuraava ja sitä seuraava... Perustulo on luova, uusi avaus toimeentuloturvaan. Siitä on tehtävä tarkempia laskelmia. Sen joutilaisuuskuopat on tukittava. Perustulo on kuitenkin paras askel omanarvontuntoiseen elämään työelämän murroksessa. Jottei totuus meiltä unohtuisi.

Köyhyys näkyy kaduilla. Talous kasvaa kohisten, mutta kakusta ei jaeta oikeudenmukaisesti niille, joilla ei ole riittävää toimeentuloa: esimerkkeinä pienimpiä lapsiperheiden tukia tai eläkkeitä saavat. Köyhyys kun ei näy aina rääsyinä, vaan pahana olona, masennuksena tai yksinäisyytenä. Tai hurjana pärjäämisenä työelämän rattaissa, jossa lapset joustavat ja joustavat. Jottei totuus unohtuisi.

Mässäilyn aika on ohi. Hyvä vaalimainos herättää meidät vaatimaan ratkaisuja.