— Iiris Kivimäki

Työtä ja työn iloa - myös maahanmuuttajille

Iiris Kivimäki blogikuva Eilen julkistettiin tärkeä avaus Maahanmuuttajat töissä Suomessa eli maahanmuuttajien työllistymistä koskevat vihreiden aloitteet.Ei vaan puhuttu maahanmuuttajista jonain kohteena vaan yhdessä etsittiin uusia, luovia ratkaisuja.

Paikalla olleet maahanmuuttajat korostivat, että Suomi on ihan hyvä maa, mutta esimerkiksi kiintiöt voisivat auttaa maahanmuuttajia työllistymään kuntien ja valtion palvelukseen. Samoin nöyryyttävä B-lupa johtaa käytännössä paperittoman henkilön elämään: olet jossain rekisterissä, mutta et kuitenkaan ole olemassa - sinulta puuttuu oikeus tehdä työtä, opiskella ja suunnitella elämääsi - elät jossain välitilassa jopa vuosia.

Suomesta puuttuu kokonaisvaltainen ja johdonmukainen maahanmuuttopolitiikka. Kyse on yhä kontrollivallasta. Maahanmuuttajat ovat kuitenkin meille voimavara. Ja edessä häämöttää työvoimapula. Saksassakin nostettiin juuri eläkeikää.

Moni työnantaja on kokenut eri kulttuurien kohtaamisen ja kansainvälisyyden innostavana ja työyhteisöä parantavana lisänä. Työperustaista maahanmuuttoa on helpotettava. Koulutus ja kielen oppiminen ovat keskeisiä lähtökohtia tänne muuttaville.

Itsekin paluumuuttajana olen iloinen, kun saamme Suomeen uusia ajatuksia ja dynamiikkaa. Kotoutuminen ei ole ongelmatonta, mutta mikäpä elämässä on. Paljon voi oppia muiden maiden ratkaisuista. Maahanmuuttopolitiikan tulee olla inhimillistä ja ihmiskasvoista.

Vihreiden avaukset perustulosta ja maahanmuutosta tuovat syvyyttä vaalikeskusteluihin. Meillä on niitä paljon kaivattuja visioita. Ei siis ihme, että Helsingin Sanomien lukijatutkimus vaan antoi lisävauhtia meille: Vihreitä pidettiin siinä positiivisimpana puolueena. Hyvää kampanjointia!

Iiris Kivimäki