— Jaana Reijonaho

Mitkä ihmeen välivaalit?

Jaana Reijonaho blogikuvaMaaliskuun eduskuntavaaleja ja parhaillaan käytävää vaalikamppailua on arvioitu tiedotusvälineissä "välivaaleiksi". Syitä siihen miksi nämä kolmen viikon päästä pidettävät eduskuntavaalit olisivat välivaalit on lukuisia: pääministerivaali ei oikein ota tulta, puolueiden välillä ei ole tarpeeksi eroja, vaalikentillä on hiljaista, punamultahallituksen yhteistyöjatkosta on jo sovittu jossain kabinettikamareissa, gallupeiden mukaan äänestäjien äänestysinto on alhaalla, puolueiden puheenjohtajilta puuttuu karismaa, ei ole samanlaista Irak-skandaalia kuin viime vaaleissa, puolueiden kannatusluvuissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia…

You name it we got it. Syitä eduskuntavaalien nimeämiseksi välivaaleiksi tuntuu löytyvän.

Tarvitaanko vaalikampanjan sähköistämiseksi susankurosmaista ilmiötä – repivää paljastusta poliitikon yksityiselämästä tai joitakin salamyhkäisiä arkaluonteisia valtionsalaisuuksiin verrattavien papereiden julkistamista ennen kuin nämä vaalit eivät olisi välivaalit?

Kun jokin asia saa leiman tai jonkun vetävän nimikkeen niin siitä ei helposti eroon päästä. Pääministerivaalit. Välivaalit.

Vaalitaistelua on lupa arvioida vaisuksi, sähköiseksi, loanheitoksi, riitelyksi, kaksintaisteluksi, puolueiden väliseksi mittelöksi, kiihkeäksi – milloin mitäkin. Tiedotusvälineiden erilaisia näkökulmia ja kriittisiä arvioita tarvitaan.

Voivathan nämä vaalit olla siis vaisutkin. Onhan näitä lupa nimittää välivaaleiksikin. Siispä ajankohtaiseen välivaalikeskusteluun ja vallitsevaan välivaalinäkökulmaan poimin virkistävän ja erilaisen Savon Sanomien pääkirjoituksen 19.2. "Välivaaleja ei ole". Savon Sanomat perustelee kantaansa mm. sanomalla, että jokaisissa eduskuntavaaleissa äänestäjät kertovat mielipiteensä siitä, miten valtiollinen valta pitäisi jakaa…"Nyt tehdyt kannatustutkimukset eivät vielä ole kansan lopullinen vastaus. Se annetaan vasta maaliskuussa", pääkirjoittaja jatkaa.

Minusta oleellinen pointsi tuo Savon Sanomien huomio.