— Jaana Reijonaho

Poor Jyrki-boy!

Jaana Reijonaho blogikuvaTänään Yleisradion Lauantaiseura-ohjelmassa kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen on joutunut puolustamaan kokoomuksen taannoin vaaliristeilyllään julkaisemaa "kahden kärjen taktiikkaa".

Torstaina MTV3:n Vallanjakat-vaalitentissä sitten nähtiin käytännössä miten tämä kahden kärjen taktiikka toimii. MTV3 uutisoi SDP:n ja kokoomuksen välistä yhteydenottoa, jossa SDP:n nykyinen puheenjohtaja Eero Heinäluoma ja Niinistö - ex-puolueen puheenjohtaja, ex-ministeri - mittelivät keskenään. Välillä kamera käväisi kuvaisemassa hiukan onnettoman näköistä kokoomuksen puheenjohtajaa, Jyrki-boyta, joka istui yksin tuolillaan.

Niinistöllä ei liene kovin kummoista muodollista asemaa kokoomuksessa muuta kuin se, että hän on kansanedustajaehdokas. Tähän mennessä minä olen politiikassa oppinut, että jos jonkun niin puolueen puheenjohtajan sana painaa. Kokoomuksen kohdalla tämä on vähän kyseenalaista tällä hetkellä.

Viimeisimmässä pääministerisuosikkimittauksessa Niinistö sai 60 prosentin kannatuksen, Katainen ylsi ainoastaan 18 prosentin lukemaan. Milloin näemme gallup-suosikkien Tuomiojan ja Niinistön välisen yhteenoton "suurena puolueiden välisenä mittelönä"? Heinäluomahan sai samaisessa mittauksessa ainoastaan 24 prosentin kannatuksen ja Tuomiojan luku oli 38 prosenttia.

Ohjaako nyt tiedotusvälineitäkin gallup-suosikit ja heidän sanomisensa eikä muodollinen asema kun haastateltavia valitaan? Toisaalta kokoomushan on itse antanut tähän luvan valitessaan "kahden kärjen taktiikan".

Heinäluoman ja Kataisen huono menestyminen pääministerimittauksissa on kuitenkin tervehdyttänyt tätä yletöntä pääministerihuumaa, joka aloitettiin mm. SDP:n toimesta vuoden 2003 eduskuntavaaleissa. Kokoomuksen ja SDP:n puheenjohtajat ovat joutuneet nöyrtymään ja toteamaan, että "pääministerin henkilöä enemmän kansalaisia kiinnostaa enemmän asiat ja sisältökysymykset".

Ei liene sattuma, että eilen Uutispäivä Demarin artikkelissa todettiin "pääministerivaali vaikuttaa aiheena niin loppuun imetyltä, että hedelmällisempää on keskittyä puolueiden linjauksiin ja kannatuksiin".

Jos kuitenkin Katainen ja Heinäluoma olisivat kingejä pääministerimittauksissa niin näiden puolueiden pää-äänenkannattajat hehkuttaisivat pääministerivaaleja niin että puolueiden vaalikampanjoista ei muistettaisi mitään muuta kuin sanat "Katainen" ja "Heinäluoma".