— Jani Toivola

Kuulumisia vaalikentiltä: Uskallusta, viisautta ja herkkyyttä

Minulla on ollut näin kuntavaalien alla suuri ilo ja kunnia kiertää ympäri Suomea tukemassa hienojen vihreiden ehdokkaiden kampanjoita ja muita tapahtumia. Olen saanut monta uutta arvokasta oppia ja tarinaa omasta puolueestani. Ketä me kaikki olemme, mistä tulemme ja mikä on tarinamme. Vihreys on laajentunut mielessä ja sydämessä. Olemme ehdottomasti edelläkävijöitä, uuden synnyttäjiä ja tulevaisuuteen katsojia. Tähän rooliin kuuluu myös suuri vastuu. Pyydämme ihmistä muuttamaan käsitystään itsestään ja ympäröivästä maailmasta. Katsomaan kriittisesti omaa elämäntapaansa, sen vaikutuksia ympäristöön ja tulevien sukupolvien elämän edellytyksiin. Uskallusta nähdä tosiasiat ja viisautta valita toisin.

Erityisesti mieleeni ovat jääneet nuoret, joita on ollut paljon mukana eri vaalitilaisuuksissa. Harkitusti tai sattumalta ohikulkijoina. Usea nuori on ilmaissut huolensa ikätovereistaan ja heidän syrjäytymisestään. Tämä on huoli, josta tulisi ottaa parempi koppi yhteistyössä nuorten itsensä kanssa. Päättäjien keskenään käymään keskusteluun tarvitaan syvempää näkökulmaa siitä, mitkä ovat nuorten huomiot ikätovereistaan ja mitkä olisivat heidän ratkaisukeinonsa. Huoli ystävän tulevaisuudesta on liian suuri taakka kannettavaksi yksin, eikä sen tulisi kuulua nuoren elämään. Mitä enemmän jokaisella nuorella on tunne siitä, että omalla elämäntarinalla pärjää tässä yhteiskunnassa, sitä enemmän nuorella on käytössään voimavaroja viedä omia elämän unelmiansa eteenpäin.

Jonkinlaiset kohtuuttomat odotukset elämässä pärjäämisen suhteen ovat myös puhuttaneet. Toisessa tilaisuudessa kohtasin kaksi nuorta miestä, jotka olivat molemmat tavalla tai toisella etsivän nuorisotyön ja yksilöllisen tuen asiakkaita. Toinen nuorista oli sairastunut vakavasti ja sitä myöten pudonnut yhteiskunnan kelkasta. Nyt hän oli päässyt työpajaan opettelemaan elämäntaitoja. Tärkeältä tuntui, että oli paikka minne mennä ja mahdollisuus harjoitella rytmin löytymistä elämään. Toinen kavereista oli vapautunut muutama kuukausi aikaisemmin vankilasta ja näki ensimmäistä kertaa aikoihin valoa tunnelin päässä. Elämä tuntui paremmalta kuin aikoihin, ja halu itsenäiseen elämään oli vilpitön. Uuteen sopeutuminen on kuitenkin raskasta. On otettava rauhallisesti päivä kerrallaan ja asettamatta kohtuuttomia odotuksia.

Kuntavaalikiertueeltani on jäänyt mieleen myös paljon rohkaisevia esimerkkejä siitä, kuinka voimme tehdä asiat toisin. Vierailin Nummelan torilla ja Globe Hopessa lauantaina 20.10. Globe Hope Oy on vuonna 2003 perustettu innovatiivinen suomalainen designyritys, joka valmistaa vaatteita, laukkuja ja asusteita kierrätys- ja ylijäämämateriaaleja hyödyntäen. Arvostan entisenä vaatealan yrittäjänä erittäin suuresti Globe Hopen toimintaa, jossa yhdistyvät intohimo vaatteisiin, kestävät arvot ja hieno yrittäjän tarina.

Globe Hope valittiin edustamaan Suomea EU:n ilmastonmuutoksen vastaisessa kampanjassa, johon on kustakin maasta valittu yksi yritys. Kampanjan tavoitteena on rohkaista kuluttajia ja yrityksiä tekemään ympäristöystävällisiä valintoja ja sitä kautta taistella ilmaston muutosta vastaan.

Seuraava tavoite Globe Hopella on laajentua kansainvälisille markkinoille. Tähän on vastikään saatu Tekesiltä avustus, joka auttaa tuotannon kehittämisessä. Globe Hopen toimitusjohtaja Seija Lukkala kertoi, että nyt suunnitelmissa on investoida Nummelan toimitilan kehittämiseen.

Tunnen omasta kokemuksesta yrittämisen haasteet ja tiedän, miten kallista yrittäjän on palkata työntekijöitä. En ole kuitenkaan valmis karsimaan työntekijän oikeuksia tai laskemaan palkkoja. Mielestäni bisnesosaajat ja aloittelevat yrittäjät pitäisi saattaa paremmin yhteen.

Erityisesti luovan alan yrittäjät tarvitsevat bisnesosaamista ja alkupääomaa, jotta yritys lähtee kunnolla käyntiin. Sitten on helpompi myös työllistää. Uskon, että Vihdillä on hyvät mahdollisuudet houkutella luovan alan yrittäjiä, joille viihtyisä miljöö on ratkaisevan tärkeää. Vihtiin voisi syntyä luovan alan yritysten yhteisö, jotka ruokkivat toisiaan ja houkuttelevat lisää aktiivisia ihmisiä ja uusia yrityksiä.

Olimme Lukkalan kanssa yhtä mieltä myös siitä, että kun ihmiset viihtyvät kunnassa, myös yritykset suuntavat sinne. Mukavat kunnat menestyvät.