— Jani Toivola

Maailman paras koulu kaikille

Jani Toivola

Suomessa tehdään maailman parasta koulua koko maailmalle. Luit oikein. Meillä Suomessa tehdään kunnianhimoisinta ja suurinta koulujen uudistushanketta koskaan.

Maailmassa on suurempi nuorten sukupolvi kuin koskaan aikaisemmin. On vahvasti näiden nuorten käsissä ja heitä varten kun rakennamme maailmaa ja sen toivottavasti kestävää ja onnellista tulevaisuutta.

Koulutus on yksi olennaisimmista elementeistä, kun pyrimme kohti yhdenvertaisia mahdollisuuksia ja haemme ratkaisuja maailman haasteisiin kuten ilmaston lämpenemiseen, nälänhätään tai köyhyyteen.

Suomalainen koulu tiedetään maailmalla jo nyt parhaana, mutta pidämme kärkisijoituksemme vain uudistumalla jatkuvasti. Maailma ympärillämme muuttuu ja sen myötä myös koulutuksen on uskallettava tavoitella uusia näköaloja.

Ammatteja katoaa ja uusia syntyy, arviolta 47% nykyisistä ammattinimikkeistä häviää vuoteen 2030 mennessä. Pelkän teoreettisen tiedon jakamisen merkitys koulutuksen tehtävänä himmenee ja tiedon etsiminen, hyödyntäminen ja arvottaminen painottuu.

Itse toivon että tulevaisuuden koulu opettaisi selviämään muuttuvissa ympäristöissä ja jokainen päivä koulussa olisi yhä vahvemmin sidoksissa ympäröivään elämään. Toivoisin että jokainen meistä uskaltaisi, haluaisi ja pystyisi yhä uudelleen myös aikuisena luomaan nahkansa vaihtuvissa ammateissa sekä ammentaisi parhaimmat ideansa ja löytäisi oman kirkkaimman potentiaalinsa yhteistyöstä erilaisten ihmisten kanssa. Jokaisella olisi pääomanaan luovaa päättelykykyä ja pyrkisi omalla toiminnallaan aina myös yhteiseen hyvään. Toivon että emme pelkäisi itseämme, muita tai elämää. Pystyisimme vahvasti asettumaan toinen toistemme asemaan ja häpeilemättä näyttäisimme parhaat puolet itsestämme. Tämä pelottomuus lähtee oppimisen ympäristöstä, jossa jokaisella on mahdollisuus luoda itsensä näköinen versio hyvästä ja onnellisesta elämästä.

Näiden oppien saattelemana rakentaisimme maailmaa, jossa kenenkään ei tarvitse piilottaa omaa tarinaansa, vaan jokainen tulisi kohdatuksi omaehtoisesti. Lisäksi, tekisimme rohkeita tekoja itsemme ja toistemme puolesta ja uskaltaisimme tavoitella myös niitä unelmia, joita yhteiskunta ei vielä puolestamme kykene sanoittamaan.

Valtiovallalla on merkittävä rooli suomalaisen koulutuksen tulevaisuudessa. Syksy on ollut täynnä huolestuttavia uutisia koulutukseen kohdistuvista leikkauksista. Haastavista ajoista huolimatta koulutuksesta leikkaaminen on arvovalinta. Vaikeinta hallituksen koulutuspolitiikassa on ollut päästä tavoitteiden jäljille.

Koulutuksesta leikataan ennennäkemättömän paljon, mutta samalla puhutaan uudistumisen ja kehittymisen tarpeesta, johon tarvittaisiin resursseja. Itse laitan koulutuspolitiikan osalta todella paljon toivoa opetussuunnitelman uudistukseen joka astuu voimaan vuonna 2016. Suunnitelma antaa merkittävällä tavalla uutta tilaa kouluille ja opettajille kokeilla, soveltaa ja uudistaa oppimista. Onnistumisen edellytyksenä on riittävät resurssit, mutta ennen kaikkea luottamus suomalaisiin opettajiin ja heidän osaamiseensa.

Onneksemme meillä on myös valtiovallan ulkopuolisia ansioituneita ja kunnianhimoista ihmisiä, jotka haluavat kehittää paitsi suomalaista koulutusta myös nostaa koko maailman koulutuksen seuraavalle huipputasolle. Tiistaina julkistettu HundrED-hanke haluaa Suomesta käsin olla rakentamassa maailman parasta koulua. HundrED haastattelee aluksi 100 maailman johtavaa koulutusasiantuntijaa ja etsii 100 maailman hienointa koulutusinnovaatiota. Hanke huipentuu 100 suomalaisessa koulussa syksyn 2016 ja kevään 2017 aikana. Yhdessä koulujen ja koulutusasiantuntijoiden kanssa etsitään, kehitetään, tuotetaan ja arvioidaan 100 koulutusta uudistavaa innovaatiota.

Hankkeen lopuksi kaikki nämä koulutusjärjestelmämme huippuinnovaatiot jaetaan ilmaiseksi kaikkien koulujen käyttöön maailmanlaajuisesti.

Kouluissa ympäri suomea ja maailmalla tehdään jo valtavasti hienoja asioita. Vallankumouksellisinta HundrED:ssa on, että kaikki hyvä laitetaan jakoon ja koko maailma voi yhdessä matkata kohti maailman parasta koulua ja hyvää elämää. Kaikilla meillä on osa ja rooli tällä matkalla. Mihin sinä toivot että tulevaisuuden koulu vastaisi? Mitä koulussa opetettaisiin? Miltä koulut näyttäisivät? Minkälaisilla taidoilla, arvoilla ja ajatuksilla tulisi tulevaisuuden koulusta astella ulos avaraan maailmaan?