— Jehki Härkönen

ViNO linjasi tietoyhteiskuntaa

Istuin iltaa pitkästä aikaa tapaamani ICT -alalla vuosikymmeniä työskennelleen kaverin kanssa. Voivottelimme.

Suomalainen ICT -ala menetti kaiken kiinnostavan vastareaktiona 2000-luvun alun minilamalle. Pienet ja innostuneet, kaaottisesti ja sekopäisesti, jopa anarkistisesti toimineet yritykset jäivät historiaan ja tilalle tuli aitoa espoolaista tuotantotaloutta.

Muutoksen ansioista firmat eivät mene enää 100% varmuudella konkurssiin tai tule ostetuiksi viiden ensimmäisen elinvuotensa aikana, mutta eivät ne toisaalta tee mitään muutakaan huomionarvoista.

Julkinen hallinto on silti edelleen yhtä surullisen huono tilaamaan ohjelmistoja ja nettisivuja kuin aina ennenkin. Tuloksena on kökköä tietoenatoria, joka toimii kuin Karkkilan sähkövaali. Valtava potentiaali valtion viestinnän parantamiseen eli demokraattisen prosessin levittämiseen jää käyttämättä.

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden (ViNO) tiistaina julkaistut tietoyhteiskuntalinjaukset ovat yritys rakentaa ratkaisuja juuri näihin haasteisiin.

Lisäksi linjauksissa sivutaan tiedon omistamista, aihetta, joka on jakanut Vihreitä jyrkästi kulttuurin kuluttajien ja tuottajien leireihin viime vuosien ajan. ViNOn linja tekijänoikeuksiin ja muihin informaation omistamiseen liittyviin kysymyksiin ei ole kompromissi, vaan aito kannanotto ja sinänsä provosoiva.

Vain kysymys Yleisradion rahoituksesta oli jälleen liikaa. Emme löytäneet yhteistä linjaa ja niinpä jätimme lopulta jälleen kannan kokonaan kirjaamatta.

Mutta pitäähän sitä jotain jättää piraateillekin.

Kirjoittaja on Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton pääsihteeri