— Johanna Karimäki

Luonnon suojelu ei voi odottaa

Tällä viikolla käsittelyssä olevan budjetin lähetekeskustelu jatkuu tänään iltaan asti istuntosalissa, kun ympäristöministeri Ville Niinistö esittelee oman hallinnonalansa budjetin. Meille Vihreille on ensiarvoisen tärkeää, että hallitusohjelmassa otetaan ympäristönsuojelu tosissaan: lisätään luonnonsuojeluun kohdistettavia määrärahoja, parannetaan metsien, soiden ja Itämeren suojelua.

Jouduimme kuitenkin kesän budjettiriihessä vaatimaan hallitusohjelman noudattamista luonnonsuojelun osalta, kun budjettiehdotuksesta puuttui ympäristön kannalta tärkeitä ennalta sovittuja asioita. Villen taistelun ansioista saimme budjettiriihessä takaisin kaikki luonnonsuojelualueiden hankintaan sovitut 15 lisämiljoonaa, täysimääräisen lisätuen vihreän talouden toteuttamiseen sekä lisärahaa ympäristöjärjestöille ja Itämeren suojeluun.

Vaikka elämme taloudellisesti haastavia aikoja, luonnonsuojelu ei voi odottaa. Kun OECD vertaili, miten länsimaat käyttävät rahaa ympäristönsuojeluun, oli Suomen suoriutuminen surkea. Maiden keskiarvo oli 1,7 prosentin panostus ympäristön hyvinvointiin valtion menoista. Suomi oli kaikista länsimaista viimeisellä sijalla 0,6 prosentin budjettisatsauksellaan.

Luonnon monimuotoisuuden köyhtymistä estetään vain tekemällä tosissaan töitä sen eteen. Tämä vaatii taloudellista panostusta taloussuhdanteista riippumatta. Kerran menetettyjä lajeja ei saada enää takaisin nousukaudellakaan. Budjettiriihessä saavutettu yhteisymmärrys luonnonsuojelumäärärahoista onkin vihreän ryhmän mielestä minimitaso, jota ei missään oloissa tule alittaa.

Hallituksen budjettiesitys ei ponnisteluista huolimatta ole vielä aivan samalla tasolla kuin hallitusohjelma. Lisämäärärahatarpeita on esimerkiksi Metsähallituksen luontopalveluihin ja maailman saastuneimpiin meriin lukeutuvan Itämeren suojeluun. Kysymys on luonnon monimuotoisuuden pelastamisesta, metsien, soiden ja lajien tulevaisuudesta sekä vesiemme puhtaudesta.