— Johanna Karimäki

Politiikkaa joukolla

Kysyin eilen eduskunnan kyselytunnilla valtiovarainministeri Urpilaiselta ja opetusministeri Gustafssonilta, millä toimenpiteillä rasismia ja syrjintää aiotaan kitkeä Suomessa tällä hallituskaudella. Kysymys oli tärkeä paitsi siksi, että nykyinen rasistinen ilmapiiri huolestuttaa monia, mutta myös siksi, että sen oli ideoinut kannattajamme.

Vihreät kysyivät tiistaina Facebook-sivullaan ihmisiltä, mitä he haluaisivat kysyä hallitukselta kyselytunnilla. Tämä oli ilmeisesti ensimmäinen kerta Suomessa, kun Facebookia hyödynnettiin tällä tavalla.

Ehdotuksia kysymyksiksi tuli yli kymmenen, ja ne kaikki olivat hyviä. Eduskuntaryhmä keskusteli ehdotuksista ja valitsi rasismin tämänkertaisen kysymyksen aiheeksi sen ajankohtaisuuden vuoksi. Muita ehdotuksia pyritään hyödyntämään esimerkiksi kirjallisissa kysymyksissä. Esitetyistä kysymyksistä moni osui myös omille ministereillemme ja he vastaavat niihin kirjallisesti.

Ministerit vastasivat kysymykseemme, että hallituksella on nollatoleranssi rasismiin. Rasisminvastaista työtä tehdään aktiivisesti esimerkiksi kotouttamispolitiikassa ja koulutuksessa päiväkodeista lähtien. Vaikka aivan suoraa vastausta emme kysymykseemme saaneet, oli salissa käyty keskustelu tärkeästä aiheesta hyvää. Tätä hyvin toiminutta tapaa kysyä kansalaisten mielipidettä politiikan teossa hyödynnetään varmasti jatkossakin.

Uusimman puoluebarometrin mukaan suomalaisten usko demokratiaan on heikentynyt selvästi viimeisen puolen vuoden aikana. Demokratian toimivuutta epäilevien määrä on kasvanut huhtikuusta kymmenellä prosenttiyksiköllä. Jo yli kolmannes suomalaisista - 35 prosenttia - on sitä mieltä, ettei demokratiaan voi luottaa.

Myös ihmisten usko siihen, että he kykenevät vaikuttamaan puolueiden kautta, on heikentynyt. Vain 30 prosenttia kansalaista luottaa siihen, että heidän mielipiteensä tulevat huomioiduksi päätöksenteossa.

Uskon palauttamiseksi tarvitaan tekoja. Puolueiden on alettava miettiä keinoja, jotka vahvistavat suomalaisten luottamusta siihen, että heidän mielipiteillään on merkitystä. Vihreät tekevät osansa siinä, että politiikan tekemiseen voidaan osallistaa enemmän väkeä ja että kannattajiemme mielipiteet välittyisivät entistä suoremmin päätöksentekoon.

Uskomme avoimuuden ja osallistamisen lisäävän kansalaisten luottamusta politiikkaan. On tärkeää, että kaikki tulevat kuulluksi.

Kiitos kaikille kysymyksiä lähettäneille!