— Johanna Karimäki

Kuulumisia vaalikentillä: Kuntavaaleissa pienimmätkin asiat ovat tärkeitä

Espoon Vihreiden kunnallisvaalikampanja pyörähti eilen käyntiin. Leppävaaran Sellossa lapset saivat vihreitä ilmapalloja ja ohjelmassa oli myös kierrätysleluongintaa. Ehdokkaat esittäytyivät lavalla ja kertoivat teemoistaan. Vaaliteemamme hyvinvointipalvelujen turvaamisesta ja ympäristönsuojelusta kiinnostivat ihmisiä. Oli mukava tavata vihreää ehdokasjoukkoamme Espoosta. Yhdessä teemme vahvaa vihreää kampanjaa.

Pari viikkoa sitten vietettiin Hyvinkäällä Kiva kunta -päivää. Silloin asukkaita kiinnosti kysymykset liittyen palveluihin sekä pohjavesien ja Kurkisuon suojeluun. Se, että suon suojelu vihdoin varmistuu, on voitto luonnon monimuotoisuudelle. Ympäristöministeri Ville Niinistö neuvotteli onnistuneesti suon Vapolta suojeluun. Torilla tuli myös kiittävää kansalaispalautetta omistajaohjausministeri Heidi Hautalan työstä. Hyvinkään omenapuukujan ja kirjaston vieressä sijainnut vihreä teltta tuotti hymyä ja hyvää mieltä, torilla jaettiin kierrätyskirjoja ja ohjattu jytäjumppa innosti. Parasta oli itse hyvinkääläiset vihreät ehdokkaat, tsemppiä kampanjaan!

Vihreiden kampanjointi on perinteisesti iloista katukampanjaa, jolla toivomme tavoittavamme juuri sinut. Mikä lähiympäristössäsi huolettaa, mitä toiveita on? Kaikkea saa kysyä, sillä usein pienimmätkin asiat ovat tärkeitä, kuten pienen lähimetsän suojelu tai ajan saanti hammaslääkäriltä. Arjen kysymykset ovat niitä merkityksellisimpiä.

Kaikissa vihreissä kunnissa on omat paikalliset teemat ja lisäksi vihreiden kuntakampanjassa on kolme pääteemaa.

Ympäristövastuullinen, tulevaisuuteen katsova kunta tarkoittaa sitä, että suojellaan luontoalueet lapsenlapsille ja hillitään ilmastonmuutosta. Vihreät satsaavat energiatehokkuuteen, kierrätykseen ja joukkoliikenteeseen.

Toimivien palvelujen reilu kunta tarkoittaa sitä, että kunnan päätehtävä on palvelujen tarjoaminen kuntalaisille. Terveydenhoito, koulut, neuvolat, päivähoito, huolenpito ikäihmisistä, lähikirjastot ja lähiliikuntapaikat ovat esimerkkejä keskeisistä palveluista, joiden on oltava luotettavasti ja tasa-arvoisesti kaikkien saatavilla.

Avoin, yhteinen, onnellinen kunta tarkoittaa sitä, että haluamme asukkaat mukaan päätöksentekoon ja haluamme enemmän kaikkien sukupolvien välistä yhteisöllisyyttä, kuten kaikille avoimia asukaspuistoja. Asukasmielipidettä pitää kuunnella kaavoitusasioiden lisäksi myös tärkeissä sosiaali- ja terveyspalveluissa.