— Johanna Sumuvuori

Ulkopolitiikka takaisin sisältöihin

Ilkka Kanerva joutui lähtemään, koska käyttäytyi tavalla, joka vei häneltä uskottavuuden toimia ulkoministerin tehtävässä. Uudeksi ulkoministeriksi Kokoomus nosti europarlamentaarikko Alexander Stubbin. Ulkopolitiikan harjoittamisen kannalta yli kolmen viikon tekstiviesteihin keskittynyt mediarumba ei päättynyt yhtään liian aikaisin.

Toivon, että kaikki osapuolet oppivat, mitä opittavissa on ja pääsevät jaloilleen. Samalla toivotan lämpimästi onnea uudelle ulkoministerille ja toivon, että huomio kääntyy takaisin ulkopolitiikan sisältöihin.

Uusi ulkoministeri saa eteensä monta isoa asiaa, joiden hoitamisessa riittää haasteita. Ajankohtaisia ulkopolitiikan kysymyksiä ovat erityisesti Suomen meneillään oleva Etyj-puheenjohtajuus, valmisteilla oleva ulko- ja turvallisuuspoliittinen selonteko, Suomen osallistuminen kansainväliseen kriisinhallintaan sekä erityisesti Afganistanin heikentynyt tilanne.

Koska eduskunta käy ensi viikolla keskustelun Suomen tuesta Afganistanin vakauttamiselle, on syytä tuoda esiin Afganistanin operaatioon ja kriisinhallintaan liittyviä huolenaiheita, joihin Vihreät toivovat myös uuden ulkoministerin kiinnittävän erityistä huomiota.

Afganistanin Nato-johtoinen kriisinhallintaoperaatio (ISAF) on vaikein kriisinhallintatehtävä, johon Suomi on koskaan osallistunut. Yhteistyö erilaisten kriisinhallinnan toimijoiden välillä ei ole ollut mutkatonta, sillä esimerkiksi Euroopan unionilla ja Natolla on ollut vaikeuksia sopia poliittisella tasolla yhteistoiminnan järjestelyistä.

Ulkoasiainvaliokunnan saaman selvityksen mukaan Afganistanin turvallisuustilanne on vuosien rauhanturvaoperaatiosta huolimatta heikentynyt vuoden 2007 aikana. Myös siviiliuhrien määrä on lisääntynyt. Tämä on kasvattanut paikallisten vastustusta paitsi rauhanturvaoperaatioita, myös siviilikriisinhallintaa ja kehitysyhteistyötoimintaa kohtaan, mikä on erittäin hälyttävää.

Vihreät ovat korostaneet, että Suomi tarvitsisi selkeämmän näkemyksen kriisinhallinnan kokonaisuudesta, joka perustuu toimivaan sotilas-siviiliyhteistyöhön ja paremmin resursoituun siviilikriisinhallintaan. Vihreät ovat myös korostaneet Euroopan unionin ensisijaisuutta kriisinhallinnan yhteistyökumppanina.

Stubbin uskon tuovan ulkopolitiikkaamme vahvasti eurooppalaisen otteen, josta on varmasti hyötyä myös kriisinhallinnan haasteita pohdittaessa.

Johanna Sumuvuori
Vihreiden varapuheenjohtaja.