— Johanna Sumuvuori

Sataa väärään laariin? So what, vastustan silti rasismia

Valitsin aikoinaan vihreät monesta syystä, mutta yksi niistä oli rasismin vastustaminen. Nyt kun vaalikeskustelu velloo maahanmuuton ja suvaitsevaisuuspuheen ympärillä, tuntuu että sanaa rasismi ei enää oikein uskalleta sanoa. Jos sen sanoo, se sataa jonkun muun ”laariin”.

Olen kyllästynyt siihen, että vihreillekin satelee välillä neuvoja, että kannattaisi olla hissun kissun maahanmuuttoasioista ja välttää tiettyjä termejä. Hoh hoijaa.

Mielestäni on ihan relevanttia puhua rasismista ja sen vastustamisesta ääneen, koska syrjintä on Suomessakin monelle ihmiselle surullista arkipäivää. Suoran rasismin sijaan melkein yleisempää on sellainen syrjintä, jota ei välttämättä heti tunnista rasismiksi. ”Maahanmuuttokriittinen” on nykyään sana, jonka takaa voi levittää vieraan pelkoa ja maalailla uhkakuvia, joiden leviämisellä on ikävät seuraukset yhteiskunnassa.

Kun miettii maahanmuuton mittakaavaa, on harhaanjohtavaa, että ulkomaalaisiin ja maahanmuuttoon liittyvät teemat dominoivat vaalikeskustelua. Pari päivää sitten Iltalehdessä (6.3.) julkaistiin uutinen taulukoineen, jossa kerrottiin selvästi, että Suomessa on Euroopan seitsemäksi vähiten maahanmuuttajia ja ulkomaalaisten osuus väestöstä on alle neljä prosenttia. Vanhoista EU-maista Suomi on hännänhuippu. Esimerkiksi Espanjassa maahanmuuttajia on yli 12 prosenttia ja Latviassa vajaa 18 prosenttia.

Maahanmuutto on myös moniulotteinen ilmiö. Suomeenkin päätyy ihmisiä hyvin erilaisista syistä. Osa tulee töihin, osa rientää rakkauden perässä, osa hakee turvapaikkaa tai tulee pakolaisstatuksella. Kaikki ovat hyviä syitä. Uhkakuvien maalailun sijaan pitäisi miettiä, miten Suomessa voidaan toteuttaa inhimillistä maahanmuuttopolitiikkaa, joka ottaa paremmin huomioon maahanmuuttajien kotoutumisen, kielen oppimisen ja työllistymisen ongelmat.

Kaikki maahanmuuttokriittisyys ei ole rasismia, mutta rasismin vastustaminen ei myöskään kuulu pelkästään maapalloa halaaville tötteröhatuille. Sen pitäisi kuulua aivan kaikille. Tänään 11 suomalaista puoluetta allekirjoitti eduskunnassa Euroopan poliittisten puolueiden peruskirjan rasismista vapaan yhteiskunnan puolesta. Vahvistin Vihreiden puolesta sitoutumisemme peruskirjaan. Allekirjoitustilaisuuden järjestivät Ihmisoikeusliitto yhdessä vähemmistövaltuutetun toimiston ja Etnisten suhteiden neuvottelukunnan kanssa. Tilaisuuden viesti oli ilahduttavan selkeä: Puolueet rasismia vastaan.

Peruskirja löytyy täältä: