— Johanna Sumuvuori

Eläinten kärsimys on koko EU:n asia

Yes We Care -mielenosoitus Romanian koirien puolesta, Helsinki 17. 5. 2014

Ihmisten ja eläinten hyvinvointi ovat sidoksissa toisiinsa: ei ole toista ilman toista. Lemmikkieläimistä varsinkin koiraan monella ihmisellä on erityisen läheinen, keskinäiseen kiintymykseen ja ymmärrykseen perustuva suhde. Tieto Romanian koirien väkivaltaisesta kohtelusta satuttaakin syvästi useimpia meistä.

Kiitos suomalaisten kansalaisaktivistien, olemme Suomessakin heränneet tajuamaan Romanian järkyttävän eläinsuojelutilanteen. Julkisilla varoilla ja korruptoituneiden vallanpitäjien johdolla Romaniassa tehdään eläinrääkkäyksestä tuottoisaa bisnestä, jossa jokainen tapettu koira tuo rahaa jonkun taskuun. Kaikki tapahtuu kulkukoiraongelman ratkaisemisen ja rabies-torjunnan varjolla, vaikka tappokampanjat todistetusti jopa pahentavat ongelmia.

Tutkimusten mukaan erityisesti lapset Romaniassa traumatisoituvat nähdessään jatkuvasti eläimiin kohdistuvaa julmuutta, mikä raaistaa ajan myötä koko kansakuntaa ja kasvattaa välinpitämättömyyteen ihmistenkin kärsimyksiä kohtaan. Myös eläimiä auttavat ihmiset joutuvat vainotuksi - pahimmillaan jopa median yllyttämänä ja viranomaisten avustuksella.

EU-poliitikkojen hidas reagointi johtunee osittain siitä, että Romania on ongelmamaa myös ihmisoikeuksien saralla, ja eläinsuojelu on lähtökohtaisesti EU-maiden oma asia. Eikä Romania valitettavasti ole ainoa EU-maa, jossa koiria kohdellaan julmasti. Mikään ei kuitenkaan oikeuta kädet ristissä seisomista sen edessä mitä Romaniassa parhaillaan tapahtuu. Viimeistään nyt on aika puuttua tilanteeseen koko eurooppalaisen yhteisön voimalla.

Mikä ratkaisuksi? Euroopan parlamentin mahdollisuudet vaikuttaa ovat toistaiseksi rajalliset, mutta komissio voi halutessaan toimia nopeasti eläintautilainsäädännön nojalla ja rahoituksensa kautta. On selvää, että EU:n tukia ei pidä käyttää toimintaan, jossa rikotaan räikeästi yhteisön eettisiä periaatteita ja sopimuksia vastaan.

Romanialta pitää vaatia luopumista tehottomasta, julmasta ja kalliista yrityksestään ratkoa kulkukoiraongelmaa tappokampanjalla ja ottamaan käyttöön WHO:nkin suosittelema laaja sterilisaatio- ja rokotusohjelma. Ehtona kaikille EU-tuille on oltava kiinteä yhteistyö eläinsuojelujärjestöjen kanssa ohjelman laatimisessa ja toteutuksessa.

EU-maiden on myös ministerineuvostossa noustava vaatimaan, että Romania järkeistää kulkukoirapolitiikkansa jo eläintautien leviämisen estämiseksi. Muiden maiden eläinlääkintäviranomaiset voivat auttaa eläinsuojelullisesti hyväksyttävän strategian luomisessa. Viranomaisten, poliitikkojen ja kansalaisjärjestöjen yhteistyöllä sekä kansalaisten joukkovoimalla pystymme saamaan muutoksen aikaan. Myös kennelliittojen on tunnettava vastuunsa ratkottaessa kodittomien koirien ongelmaa.

EU on monella tavoin eläinsuojelun edelläkävijä, mutta paljon on vielä parannettavaa. Vakavin puute on se, että eläinsuojelu kuuluu jäsenmaiden vastuulle, eikä EU:lla ole edes toimivaltaa esimerkiksi lemmikkieläinten suojelussa. Tämä vaikeuttaa puuttumista moniin vakaviin eläinsuojelun epäkohtiin, kuten pentutehtailuun ja eläinten hylkäämiseen, jotka ovat osin Romaniankin kulkukoiraongelmien taustalla.

Me Suomen vihreät meppiehdokkaat olemme kaikki allekirjoittaneet eläinten hyvinvointi -sitoumuksen. Kannatamme sitä, että EU laajentaa toimivaltaansa eläinsuojeluun ja laatii kaikkia jäsenvaltioita sitovat minimimääräykset mm. koirien ja kissojen hyvinvoinnin turvaamiseksi. Sitoudumme meppeinä tekemään työtä sen puolesta, että niin Romanian koirat kuin kaikki muutkin eläimet koko EU:ssa saavat arvoisensa kohtelun.

Puolueellamme on mm. eläinpoliittinen työryhmä, mikä kuvastaa eläinsuojelun tärkeyttä poliittisten tavoitteidemme joukossa. Korostamme myös vihreän ryhmämme europarlamentissa ajavan samanmielisesti eläinten asiaa.

Kannanottoon osallistuneet vihreät eurovaaliehdokkaat:

Johanna Sumuvuori

Anni Sinnemäki, Touko Aalto, Outi Alanko-Kahiluoto, Anne Bland, Heidi Hautala, Hanna Holopainen, Saara Ilvessalo, Jyrki Kasvi, Siru Kauppinen, Otso Kivekäs, Tuuli Kousa, Maria Ohisalo, Oras Tynkkynen, Antero Vartia, Ozan Yanar