— Kanerva Jarkko

Etelänmatkoista

Matkailusta (viikko 42) Tiistaina lähdimme vaimoni Kaarinan ja erään ystäväpariskunnan kanssa Maltan matkalle. Sain näin vihdoin käytetyksi opettajilta viime vuonna eläkkeelle jäädessäni saamani lahjakortin. Lentomatkailun ympäristövaikutukset aina mietityttävät: hiilidioksidia ym. saasteita tulee ilmaan jokaiselta lennolta – olisiko oikein verottaa lentomatkailua nykyistä enemmän ja käyttää varoja ilmansuojeluun ja kehitysapuun? Toisaalta matkailulla on monen köyhän maan talouteen ratkaiseva vaikutus. Näin näytti olevan myös Maltalla, joka on EU:n uusi jäsenmaa. Turisteja palvelevia hotelleja, ravintoloita ja matkamuistomyymälöitä on vieri vieressä ja jokainen asukas tuntuu osaavan englantia. Käsiteollisuus valmistaa turisteille myytäviä tuotteita ja (matkailua palvelevat) rakennustyöt työllistävät suuren joukon miehiä. Saaren luonto on meikäläisen silmin hyvin karu, maataloudelle sopivia alueita on niukasti ja asukastiheys (yli 1000 as./km2) on maailman korkeimpia. Ilman matkailua maltalaiset tuskin tulisivat toimeen. Niinpä siis kohtalaisen hyvällä omatunnolla nautimme paikallisia ruokia ja juomia, kävimme lukuisia kirkkoja ym. muita nähtävyyksiä katsomassa ja matkustimme paikallisbusseilla, joiden liikennetiheys on hyvä, mutta laatutaso vaatimaton. Maltan erikoisuuksia: - linnustus: Kaikkialla saaren pohjoisosan karuilla kalkkikivi-kallioilla näkyi kivistä rakennettuja majoja, joissa lintuja verkoilla ym. ansoilla pyytävät miehet olivat pikkulintuja pyytämässä. Houkutuslintuina oli pieneen koppiin vangittuja viherpeippoja, hemppoja ym. laululintuja. Onko Malta saanut tähän EU:lta poikkeusluvan? - valtavat kirkkorakennukset. Pikkukylissäkin kirkko oli mitoitettu tuhansille sanankuulijoille! Roomalaiskatolisen uskonnon valta on vahva. - englannin kielen ylivoimaisen hallitseva asema kaikissa liike-elämän teksteissä, kauppojen nimissä, mainoskylteissä. Maltan oma arabiaa muistuttava kieli taitaa olla EU:n uhanalaisimpia kieliä. - ja tietenkin vasemmanpuoleinen varsin kaoottinen ja ruuhkainen liikenne. Bussiliikenne kuitenkin toimi mutkaisilla ja mäkisillä teillä varsin tyydyttävästi joka suuntaan. Hyvä vaikkakaan ei halpa kohde lämpimästä pitäville ja/tai historiaa harrastaville!