— Kasvi Jyrki

Kasvava valvonta uhkaa demokratiaa

"He jotka ovat valmiita luopumaan vapaudesta turvallisuuden vuoksi, eivät koskaan voi olla vapaita … eivätkä turvassa"

Nämä Benjamin Franklinin sanat olivat mielessäni tiistaina eduskunnan täysistunnossa. Käsittelimme sähköisen tietosuojalain muutosta, jonka mukaan kaikkien kansalaisten teletunnistetietoja ryhdytään tallentamaan. Tallentaminen tehdään siltä varalta, että tiedoista olisi apua terrorismin ja järjestäytyneen rikollisuuden ennaltaehkäisyssä ja rikosten selvittämisessä.

Viranomaisia varten siis kerätään tietoa kaikista kansalaisista, ei pelkästään rikoksesta epäilyistä. Lakiesitys onkin suuri periaatteellinen muutos suomalaiseen käytäntöön.

Isovelilakina tunnetun lakiesityksen taustalla on EU-direktiivi. Direktiivi syntyi New Yorkin, Madridin ja Lontoon terrori-iskujen jälkimainingeissa. Kuten niin usein poliittisten instituutioiden kohdatessa terrorismin kaltaisia haasteita, EU halusi näyttää, että jotain tehdään. Vaikka sitten jotain sellaista, mistä ei ole käytännössä mitään hyötyä terrorismin torjunnassa.

Ja niin säädettiin direktiivi, jonka ulkopuolelle jäävät esimerkiksi nettisähköposti, pre paid –liittymät, freenet, skype, mese, irc, usenet ja vertaisverkot. Esimerkiksi minun 13-vuotiaan poikani sähköisestä tietoliikenteestä nyt esitetyn lain piirissä on ehkä pari prosenttia. Loput on meseä, skypeä ja chattia. Jos lapsi osaa käyttää meseä ja skypeä, niin se onnistuu terroristeiltakin.

Lain huonoihin puoliin lukeutuu esimerkiksi se, että kun tunnistetiedot ovat tallessa, myös rikolliset voivat päästä niihin käsiksi. Tunnistetiedot ovat rahan arvoista tavaraa esimerkiksi identiteettivarkaille ja roskapostikeisareille. Hiljattain Iso-Britannian viranomaiset hukkasivat 25 miljoonan britin henkilötiedot; virheen hinta Iso-Britannian pankeille 340 miljoonaa euroa.

Ja jokainen voi miettiä, mitä kaikkea KGB tai Gestapo olisi pystynyt ihmisten puhelu- ja sähköpostitiedoilla tekemään. Me kuvittelemme helposti, ettei moinen ole enää mahdollista. Mutta ei meidän tarvitse mennä Valko-Venäjää kauemmas, kun nämä teknologiat ovat jo käytössä.

Mutta että Suomessa…eihän nyt… Kyllä vaan; Soneran ja Suojelupoliisin toiminta ovat valitettavia esimerkki teletunnistetietojen väärinkäytöstä. Kyllä meilläkin osataan.

George Orwellin sanoin "Ihmiset ovat juuri niin hyviä kuin heidän teknologiansa sallii."