— Kasvi Jyrki

Tehokas tekninen toimenpide

Uusi tekijänoikeuslaki on ollut voimassa vajaat kaksi ja puoli vuotta. Aivan aluksihan vaikutti siltä, että pelot olivat olleet aiheettomia, eikä uusi laki muuttaisi tilannetta kovin dramaattisesti. Viime päivinä on kuitenkin saatu kaksikin oikeuden päätöstä, joissa tekijänoikeuslain todellinen luonne paljastuu.

# # #

Tekijänoikeuslaista väännettäessä lain kriitikoille vakuuteltiin moneen kertaa, ettei laki heikentäisi Linuxin asemaa Windowsiin verrattuna. Lakitekstistä kun saattoi saada sen vaikutelman, että DVD-leffojen katsominen Linux-koneessa olisi laitonta, sillä DVD:n kopiosuojaus on purettava ennen kuin sen voi katsoa, ja DVD-levyissä käytetty css-suojaus vaatii lisenssin myös soittimen valmistajalta.

Hovioikeus on nyt todennut, että lakiteksti menee eduskunnassa esitettyjen vakuuttelujen edelle. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että DVD-levyjen katselun mahdollistavat Linux-distrot ja lisäosat ovat laittomia, jos niillä ei ole css-lisenssiä. Pitääkö kaikki tällaiset tietokoneet siis takavarikoida? Ainakin niiden myynti on tekijänoikeuslain mukaan rangaistavaa.

Tämä siitä huolimatta, että tekijänoikeuslaissa nimenomaan sallitaan "vahvankin teknisen toimenpiteen" purkamisen, jos se on edellytys tuotteen käytölle.

Mutta kuinka tehokkaana teknisenä toimenpiteenä css-suojausta voi ylipäätään pitää? Sen avaamiseen tarvittava ohjelma mahtuu vaikka kravattiin

Kuinkahan paljon lain kunnioitusta jää jäljelle perheessä, jossa DVD-hylly menee kirppikselle vain siksi, että elokuvien katseluun käytetyssä tietokoneessa on väärä käyttöjärjestelmä?

# # #

Toisen yhtä huolestuttavan esimerkin tarjoaa Ahvenanmaan käräjäoikeus, joka Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskuksen hakemuksesta katkaisi Ahvenanmaan maakuntahallituksen käytössä olleen Internet-yhteyden, koska sen kautta oli jaettu musiikkia vertaisverkossa. Tekijänoikeuslain eduskuntakäsittelyssä vakuuteltiin, että nettiyhteyden katkaiseminen olisi vasta viimeinen keino, mutta toisin kävi.

Mahdollisuus nettiliittymän katkaisemiseen tekijänoikeusloukkauksen ehkäisemiseksi lisättiin tekijänoikeuslakiin eduskunnassa. Vastaavaa lainsäädäntöä ole missään muualla Euroopassa, ja EU-parlamentti ohjeisti äskettäin komissiota, ettei lainsäädännöllä saisi mahdollistaa "internetiin pääsyn keskeyttämisen kaltaisia toimia, jotka ovat ristiriidassa kansalais- ja ihmisoikeuksien sekä oikeasuhtaisuutta, tehokkuutta ja varoittavuutta koskevien periaatteiden kanssa".

EU-parlamentti linja on oikea, sillä Internet on perusinfraa siinä missä kadut ja vesijohdotkin. Internetin kaltaista peruspalvelua ei saa katkaista pelkän asianomistajan esittämän rikosepäilyn perusteella.

# # #

Tavallinen kuluttaja on ihmeissään. Hänen on mahdotonta tietää, onko hänen tietokoneensa tai DVD-soittimensa css-purku asianmukaisesti lisensoitu. Entä missä on oikeusturva, kun pelkkä asianomistajan ilmoitus riittää tietoliikenneyhteyden katkaisemiseen?

Tekijänoikeuslaki teki sadoistatuhansista suomalaisista potentiaalisia rikollisia. Jos lakia alettaisiin todella valvoa, Suomen 11.000 poliisia ei ehtisi tehdä mitään muuta kuin nuuskia ihmisten tietokoneiden kiintolevyjä.

Saa nähdä, riittävätkö tullin voimavarat, kun rajoilla pitäisi alkaa penkoa kännyköiden ja mp3-soitinten muisteja.