— Kasvi Jyrki

Voi Väyrynen

Ulkomaankauppa ja kehitysministeri Paavo Väyrysen (kesk.) vaatimus kiintiöpakolaisten määrän vähentämisestä kertoo paljon sekä Paavo Väyrysen arvoista että siitä keskustan kentästä, jota Väyrynen yrittää kosiskella. Onko meillä tosiaan kehitysministeri, jonka käsitys lähimmäisestä rajoittuu vain oman vaalipiirin omiin äänestäjiin?

Kiintiöpakolaiset ovat niitä kaikista vaikeimmassa asemassa olevia ihmisiä maailmassa, jotka YK:n pakolaisjärjestö UNHCR esittää ja Suomen viranomaiset haastattelujen perusteella valitsevat. Nimenomaan nämä hädänalaisista hädänalaisimmat meidän pitäisi Väyrysen mielestä siis jättää pakolaisleireille. Suomi seuloo jo nyt ottamansa kiintiöpakolaiset poikkeuksellisen tarkasti, eikä Suomi siksi ole viime vuosina pystynyt täyttämään lupaamaansa kiintiötä. Ei yksinkertaisesti ole löytynyt riittävästi Suomen vaatimukset täyttäviä pakolaisia.

Ja mitä ihmettä Väyrysellä on kongolaisia naisia ja lapsia vastaan? Väyrysen mielestä etenkään kongolaisia pakolaisia ei tulisi enää ottaa Suomeen. Käytännössä kongolaiset kiintiöpakolaiset ovat olleet Ruandan pakolaisleireiltä tulevia, järjestelmällisesti pahoinpideltyjä ja raiskattuja naisia lapsineen. Juuri niitä maailman hädänalaisimpia ihmisiä, joita varten koko YK:n kiintiöpakolaisjärjestelmä on luotu. Sitä paitsi Kongosta tulleet pakolaiset ovat kotoutuneet sijoitusmaihinsa hyvin, toisin kuin Paavo Väyrynen väittää.

Ymmärrän laittomaan maahanmuuttoon kohdistuvan kritiikin ja kannatan ihmisten salakuljetuksen rajoittamiseen tähtääviä toimenpiteitä, mutta kiintiöpakolaiset ovat nimenomaan kansainvälisten sopimusten ja inhimillisyyden meiltä edellyttämiä täysin 100 % laillisia maahanmuuttajia.

Paavo Väyrysen esitys kertoo myös historiallisen perspektiivin puutteesta. Huippunopeana pikalukijana tunnetun kehitysministerin kannattaisikin viettää muutama minuutti suomalaisen siirtolaisuuden ja pakolaisuuden historiaa lukien – ei siitä ole niin kauaa kun myös Suomesta on jouduttu lähtemään pakoon sotaa, nälkää tai poliittista vainoa. Ei ole mitään takeita siitä, ettei maailmalla jälleen jonain päivänä liikkuisi myös suomalaisia pakolaisia. Millä pelisäännöillä me haluamme heitä kohdeltavan?