— Kasvi Jyrki

Räsänen valikoi lähimmäisensä

Kristillisdemokraattien puheenjohtaja Päivi Räsäsen mielestä pakolaisiksi Suomeen tulisi ottaa ensisijaisesti kristittyjä. Räsänen haluaa tarjota turvapaikan erityisesti uskontonsa takia syrjityille kristityille, mutta samassa lauseessa hän syrjii muiden maailmankatsomusten edustajia.

Räsäsen mukaan kristityt sopeutuisivat Suomeen helpommin kuin muslimit, joiden kohdalla hän pelkää eristäytymisen yhdistettynä syrjimiseen johtavan radikalismiin. Eikö tulisi puuttua ennemmin eristäytymisen syihin ja syrjintään - jota myös Räsäsen kommentit pahimmillaan edustavat?

Hän nimittäin unohtaa, että uskonnon perusteella syrjiminen on paitsi väärin, se on kielletty myös kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa.

Onko niin, että Suomi sopii Räsäsen mielestä vain kristityille? Maahanmuuttajia ja erityisesti muslimeja syytetään joskus perinteisten kristinuskon symbolien ja suomalaisten tapojen häivyttämisestä. On hyvä muistaa, etteivät kaikki kantasuomalaisetkaan ole kristittyjä tai yhtä mieltä ”perinteisistä suomalaisista tavoista”.

Oma käsitykseni ihmisarvosta ja lähimmäisenrakkaudesta ei ole uskontoon sidonnainen, kuten Räsäsellä. Hän ei todellakaan ole laupias samarialainen.