— Kasvi Jyrki

Ilman jossittelua

Rikottuja ikkunoita, kyynelkaasua, töhrittyjä seiniä, siinä seksuaalivähemmistöjen elämää nyky-Suomessa. Vielä vuosi sitten kauhistelimme vastaavia uutisia esimerkiksi Venäjältä ja Liettuasta, mutta uskoimme, ettei vastaavaa voisi tapahtua Suomessa; ettei tuollaiselle väkivallalle ja ilkivallalle olisi Suomessa sijaa. Olimme naiiveja ja väärässä.

Surullisinta on ollut lukea ja kuulla julkisia puheenvuoroja, joissa mm. Pride-kulkue ja Setan vaatimukset LGBT-ihmisten yhdenvertaisesta kohtelusta on tuomittu ”provosointina” ja ”oman erinomaisuuden tuputtamisena”, johon on aivan luonnollista reagoida lyömällä ikkunat sisään ja ruiskimalla paprikasumutetta silmiin. Kyse ei siis ole yksittäisten sekopäiden riehumisesta, vaan Suomessa on oikeasti ihmisiä, jotka arvottavat ihmiset heidän seksuaalisen suuntautumisensa mukaan.

Aivan kuin suomalaisen yhteiskunnan henkisen ongelmajätetynnyrin korkki olisi auennut.

Jotkut tuntuvat oikeasti pelkäävän, että koko Suomi ryntää ulos kaapista heti kun kyynelkaasupilvi vähän hälvenee, ja he itse jäävät vähemmistöksi. Mutta eikö silloin kannattaisi nimenomaan vaatia ihmisten yhdenvertaista kohtelua seksuaalisuudesta riippumatta?

Väkivallalla ja ilkivallalla yritetään pelotella LGBT-ihmiset takaisin kaappehin, pois vaatimasta samoja oikeuksia kuin muilla on, pois ahdistamasta. Me emme saa antaa pelon voittaa. Meidän kaikkien on valittava puolemme ja tuomittava seksuaalivähemmistöihin kohdistuva väkivalta ja ilkivalta ilman selittelyä, ilman jossittelua. Tässä taistelussa vaikeneminen on hyväksymistä.

Kirjoittaja on Vihreiden varapuheenjohtaja