— Kasvi Jyrki

Laillisesti langattomaan verkkoon

Kahvilat, kunnat, yritykset, joka tavalliset kansalaiset ovat viime vuosina perustaneet avoimia langattomia lähiverkkoja, joita kuka tahansa ohikulkija voi käyttää. Avoin wlan-verkko löytyy nykyään jopa Helsingin ratikoista. Julkista wlania voi hyvin pitää tietoyhteiskunnan peruspalveluna. Avointen verkkojen käyttäjät ovat kuitenkin voineet rikkoa lakia, sillä suojaamattoman langattoman verkon luvaton käyttö on laitonta. Tähän johtopäätökseen päätyi Salon käräjäoikeus keväällä 2008 ja Turun hovioikeus keväällä 2009. Verkon käyttäjän on mahdotonta tietää, onko jokin wlan-tukiasema jätetty tarkoituksella vai vahingossa suojaamatta. Monet ihmisten mukanaan kantamat laitteet ottavat myös automaattisesti, käyttäjältä lupaa kysymättä yhteyden havaitsemiinsa langattomiin verkkoihin. Avointen verkkojen käyttäjien oikeusturva on epämääräinen. Hallituksen antama oikeusministeriössä valmisteltu lakiesitys, joka laillistaa kaikkien suojaamattomien langattomien verkkojen käytön, on tervetullut. Toivottavasti se saadaan mahdollisimman pikaisesti eduskuntaan ja voimaan. Vaikka avoimet langattomat verkot ovat erittäin käteviä, suojaamattomiin verkkoihin liittyy myös riskejä, jotka tukiasemien ylläpitäjien tulee tiedostaa. Esimerkiksi takkuava nettiyhteys voi johtua siitä, että naapuri käyttää vahingossa tukiasemaa oman langattoman verkkonsa asemesta. Suojaamattomatonta tietoliikennettä on myös helppo salakuunnella, ja naapurin yhteyttä voi käyttää rikosvälineenä, jolloin poliisin jäljet päättyvät tukiaseman omistajan ovelle. Moni yksityiskäytössä oleva avoin wlan-tukiasema on itse asiassa jäänyt vahingossa suojaamatta. Kaikki eivät yksinkertaisesti tiedä, että yhteyden voi suojata, saati miten se tehdään. Valistusta ja tiedotusta tarvitaan kipeästi. Avointen wlan-verkkojen mahdollisuudet, riskit ja riskeiltä suojautuminen tulisikin ottaa Tietosuojapäivän yhdeksi teemaksi.