— Kasvi Jyrki

Ruuhkamaksut voidaan toteuttaa yksityisyydensuojaa vaarantamatta

Tänään valmistui pääkaupunkiseudun ruuhkamaksuja selvittäneen työryhmän selvitys, joka päätyi suosittamaan ruuhkamaksujen käyttöönottoa pääkaupunkiseudulla.

Päivän maakuntalehdissä tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio kiinnittää huomiota satelliittipaikannukseen pohjautuvan ruuhkamaksujärjestelmän ongelmiin. Tietosuojavaltuutetun mukaan viranomaiselle ei kuulu oikeutta tietää, missä ja milloin me liikumme autoillamme. Tämä periaate on hyvä, ja se on otettava huomioon jo ruuhkamaksujärjestelmän määrittelyvaiheessa. Jos yksityisyyden vaatimus otetaan huomioon järjestelmän toteutuksessa, pelko isoveljen valvonnasta on ruuhkamaksujen yhteydessä turha – kyse ei ole muusta kuin poliittisesta tahdosta.

Satelliittiperusteinen älykäs ruuhkamaksujärjestelmä voidaan toteuttaa yksityisyyden suojaa vaarantamatta. Autoihin voidaan esimerkiksi asentaa GPS-vastaanottimet, jotka keräävät tietoa siitä, miten paljon kilometrejä eri maksuluokkien teillä tulee, mutta jotka eivät lähetä viranomaisille tietoa auton sijainnista. Tiedot siitä, miten paljon minkä maksuluokan teillä on ajettu, voidaan välittää ruuhkamaksujärjestelmälle eri tavoin, esimerkiksi katsastuksen yhteydessä, GSM-viestinä tai lukemalla tiedot lukulaitteen ohi ajavien autojen laitteista. Tällöin järjestelmään ei kuitenkaan saa tallentua tietoa siitä, missä tiedot on luettu.

Liikenne- ja viestintäministeriön aikataulun mukaan maksut on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2016. Valittiinpa toteutustavaksi millainen yksityisyyden suojan turvaava tekninen ratkaisu hyvänsä, aikataulua tulee nopeuttaa. Liikenneselvitysten mukaan Helsingin päätieverkko on tukkeutumassa jo vuoteen 2017 mennessä. Pääkaupunkiseudulla ei ole aikaa liikenneministeri Vehviläisen ehdottamalle ruuhkamaksujen tuumaustauolle.

Ruuhkamaksut tarjoavat muualla Euroopassa toimivaksi todetun tavan parantaa liikenteen sujuvuutta ja kerätä varoja joukkoliikenteen kehittämiseen. Ruuhkamaksujen käyttöönotto onkin kirjattava seuraavaan hallitusohjelmaan ja toteutettava ensi vaalikauden aikana.

Lisää tietoa Vihreiden tietoyhteiskuntatyöryhmän Ruuhkamaksujärjestelmien yksityisyydensuoja -raportissa: http://www.vihreat.fi/files/liitto/Ruuhkamaksuraportti.pdf