— Kerttu Hakala

Demarit

Miksi vihreät puhuvat ikävästi demareista? Tai miksi se saa enemmän tilaa kuin kokoomuslaisia vastaan kohdistettu kritiikki? Voin vastata omasta puolestani, että pidän demareiden ajatuksista enemmän kuin kokoomuslaisten. Demareiden perusideologiassa ei ole juurikaan vikaa. Ja juuri siksi minä en haluaisi katsoa demareita vihreiden, vaan omien lasieni läpi. Haluan keskustella tuttujen demarien kanssa (okei, tarkoittaa lähinnä yhtä ihmistä) ja kuulla, miten he puolustautuvat kuulemiani argumentteja vastaan. Tyylini on hirveä, mutta onneksi demari ei ihan pienestä taivu. Koska demareiden perusideologia on melko kaunis (toisin kuin kokoomuksen yksilökeskeisyys minunlaiselleni yhteisöihmmiselle), on minulla ollut odotuksia heitä kohtaan. Valitettavasti olen joutunut pettymään. Miksei demareista ollut vastustamaan matkakeskusta Oulun kaupunginvaltuustossa? Miten ihmeessä demarit ovat ajaneet niin suuria veronkevennyksiä? Miksi demarit kannattavat ydinvoimaa? Miksi demarikaupunginjohtajaehdokas oli niin ympäristöjärjestövastainen (ja kyllä, äänestin häntä silti)? Miksei demareita kiinnosta yhteistyö ylioppilaskuntapolitiikassa? Miksi Heinäluoma sanoi taannoin yliopistolla, että EU- ja ETA-alueen ulkopuolisten lukukausimaksut voitaisiin kattaa Suomen kehy-varoista? Vihreitä kohtaan esitetään kritiikkiä siitä, että me emme ole yhtenäisiä. Kuitenkaan esimerkiksi kaupunginvaltuustossa emme ole erottuneet sen epäyhtenäisempinä kuin muutkaan puolueet, keskustan vankkoja rivejä lukuunottamatta. Demareiden valtaapitävät poliitikot taas tuntuvat hyvin epäyhtenäisiltä, kuten Ari Heikkinen hyvin on tuonut ilmi. Siteeraan siis