— Kerttu Hakala

Elinkeinoelämän keskusliitto ja ilmastopolitiikka

Edellisestä kirjoituksesta on pari tuntia ja mieli jo vähän parempi. Luin Mikkeli-Oulu-junamatkalla EK:n linjauksia muun muassa ilmastopolitiikkaan. En muista kirjoitinko, mutta olin vähän aikaa sitten EK:n eduskuntavaaliehdokkaille järjestämässä tilaisuudessa. Olen heidän kanssaan monista tärkeistä asioista eri mieltä: en halua lukukausimaksuja korkeakouluihin, en koe ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan passivoivan ihmisiä liiaksi... Ja energiapolitiikassa heillä ei sitten tunnu olevan mitään järkevää pointtia. Elinkeinoelämän keskusliiton päämääränä on uusi ydinvoimala ja turpeen luokittelu hitaasti uusiutuvaksi luonnonvaraksi. EK vastustaa päästövelvoitteita, koska yli puolet maailman paperista ja kartongista tuotetaan päästövelvoitteiden ulkopuolella - ja samaan aikaan kuitenkin ainakin Stora Enson mies väittää, että velvoitemaiden ulkopuoliset tehtaat rakennetaan aivan velvoitemaiden ympäristöstandardien tasoisiksi. No, en minä sitä heppua oikein meinannut uskoakaan kun sitä taannoin kysyin (olin Stora Enson lobattavana Liikelaitosten lautakunnan jäsenenä). EK haluaa korostaa, että kehitysmaiden päästöt ovat suuremmat kuin teollisuusmaiden päästöt. Ilmeisen laaja-alaista totuutta hakien EK ottaa huomioon kehitysmaissa tapahtuvan metsäkadon: "Jos kehitysmaissa tapahtuva metsäkato otetaan huomioon, kehitysmaiden päästöt ovat jo nyt suuremmat kuin teollisuusmaiden päästöt. Metsäkato aiheuttaa maailman päästöistä lähes 20 prosenttia." Yrittäkää hyvät elinkeinoelämän valtiaat miettiä vielä hetki - olisikohan sillä metsäkadolla ja teollisuusmaiden kulutus- ja riistotasolla jotain tekemistä keskenään? Järkyttävän lyhytnäköisiä lauselmia. Ilmasto on maailmanlaajuinen asia, ja tämän on tajunnut nyt myös EK. Toimintaympäristön ennakoitavuus on EK:lle tärkeää, ja heidän mukaansa se tarkoittaa "varmuutta siitä, että löydetään kansainvälinen etenemismalli, joka turvaa yrityksille tasapuoliset toimintaedellytykset." EK ei siis halua edelläkävijöitä ja esimerkkipolkuja kohti parempaa maailmaa, vaan se haluaa maailmanlaajuisen konsensuksen. Voi EK - ja minua kun niin usein syytetään liian idealistiseksi! EK vaatii, että kaikille tulee samat velvoitteet ja rajoitteet. Muuten se ei vaan ala, kun se ei oo reilua. Minun mielestäni taas ei ole reilua vaatia kehittyviltä mailta, joita yleensä on siirtomaavallalla suoraan ja monilla markkinatalouden keinoille epäsuoraan vuosisatoja riistetty, samoja päästörajauksia kuin teollisilta mailta. "Ei päällekkäisiä ohjauskeinoja", sanoo EK, ja vastustaa kansallista verotusta. Minäkin kannatan globaaleja veroja, mutta edelleen uskon, että maailma ei muutu ilman edelläkävijöitä ja talous vaatii sääntelyä. EU:lla ja Suomella on kyllä varaa luoda toimivia paremman maailman malleja. Että EK se on joka ei oo reilu, sanon minä.