— Kerttu Hakala

Yksilöistä ja puolueista

Jotenkin rasittaa, kun vaalipaneeleissa ehdokkaiden mielipiteet eroavat niin paljon puolueidensa mielipiteistä. Sinänsä on hyvä, että nuoret ehdokkaat vastustavat ydinvoimaa ja Natoa, mutta jollain lailla tuntuu äänestäjien pettämiseltä, kun kokoomuslainen sanoo ettei lisäydinvoimaa tarvita. On kuitenkin äärimmäisen todennäköistä, että eduskuntaan päästessään nuo tyypit äänestävät puolueensa tiukassa linjassa lisäydinvoiman puolesta heti kun mahdollista. Miksei siis suoraan valita ehdokasta, jonka puolueella on asiassa selkeä linja? Toisekseen ihmettelen, miksi sanotaan, että vihreillä ei ole selkeitä linjoja vaan sinkoilemme sinne tänne. Meillä on selkeät periaatteet esimerkiksi koulutuspolitiikassa, energiapolitiikassa, maahanmuuttopolitiikassa... ja sosiaaliturvan suhteen olemme ainoa puolue, joka selkeästi ajaa perustuloa. Kaupunginvaltuustossa olen saanut todeta, että jos keskustan vankkumattomia rivejä ei oteta huomioon (onko ne edes ihmisiä, kysyn joskus itseltäni, kun ne niin äärimmäisen tottelevaisesti painelevat niitä nappeja), niin vihreät ovat olleet aivan yhtä yhtenäinen ryhmä kuin muutkin. Ehkä meillä ne ristiriidat vain tuodaan ihmisten tietoon paremmin osana politiikkaa. Tänään kävin Vihannissa paneelikeskustelussa. Myöhästyttiin Sillan ja Antin kanssa sieltä vähäsen, kun ajettiin ensin ohi. Se oli aika tyylitöntä, mutta noitahan sattuu eikä sille mitään voi. Jännitän lauantain rusettiluistelua ja montaa muuta kampanja-asiaa niin kovasti, että se haittaa nukahtamista. Se ei ole kivaa. Pitäisi vaan ottaa rennosti, kun tiedän, että hauskaa tulee olemaan. Ja hei, tänään saapui Ouluun Juurisen perhe eli Helinä-sisko, Timo, Helmi 2 v ja Taimi 3 kk. Ihanaa! Huomenna tulee äiti ja Lasse. Mulla ei kai koskaan ole ollut Oulussa niin montaa niin läheistä ihmistä samaan aikaan kylässä! Pakahdun.