— Kerttu Hakala

Hyvää päivää, terve taas, minä olen Kerttu ja minä teen silloin tällöin esityksiä kokouksissa

Mä olen noin muutoin aika hyvä kokouskäyttäytymisen ja kokoustekniikan kanssa, mutta tuo kättely vaan ei suju. Kättely on epäilyttävää. En pidä siitä. Kättelen kyllä kokouksen alussa, kun poliittinen karma sitä vaatii, mutta se vaan on paitsi epäilyttävää, niin usein myös epämiellyttävää. Silloin, kun tapaa jonkun henkilön ensimmäistä tai toista kertaa ja kertoo tälle nimensä, tuntuu kättely ihan luonnolliselta. Terve, minä olen Kerttu, osaan olla korrekti. Mutta että joka ikisessä kokouksessa pitäisi kätellä läpi ne, joiden kanssa on jo muutaman vuoden kanssakokoustanut. Minä hymyilisin paljon luonnollisemmin, jos saisin vain nyökäten tervehtiä ennen kuin istun paikalleni tai käyn tarjoilujen pariin. Eilen oli lähidemokratiatoimikunnan kokous, jossa jaettiin tämän vuoden avustukset yhdistyksille. Tein yhden esityksen, sata euroa lisää Raksilan asukasyhdistykselle. Sain sille kannatuksen, mutta äänestyksessä se hävisi. Kuten kaikkialla muuallakin, on myös tuolla toimikunnassa päätösasitystä lähes mahdoton muuttaa. Oli sitten kyse yhestä satasesta tai mistä vaan. Sinänsä karua on, että mä en oikeasti muista lähidemokratiatoimikunnan kaudelta (joka alkoi siis 2005) yhtään kenenkään muun tekemää esitystä. Ja ei, mulla ei ole huono muisti näissä jutuissa. Minä vaan olen ainoa, joka yleensä mitään esittää. En sinänsä ihmettele, ettei muutosehdotuksia tule paljoa, koska virkamiehet tekevät ihan hyvää työtä. Eilen esimerkiksi mulla olis voinu olla yhden esityksen sijasta seitsemän, jollen olisi saanut perusteltuja vastauksia kysymyksiini. Mutta liian usein tuntuu, että muutosten esittäminen koetaan niin, ettei esittäjä arvosta virkamiehen työtä. Ajatellaan, että "nehän tässä hommassa on pidempään pyörineet ja ovat varmasti asiantuntevia" eikä sitten edes kunnolla punnita pienissä mielissä, että voisiko jotenkin toisinkin olla. On vaan niin vaikea uskoa, että parin vuoden aikana mielipiteet olisivat oikeasti käyneet niin yksiin, että jokaikinen virkamiehen esitys olisi ollut hyvä. Eivät ne esittelijät sentään yli-ihmisiä ole. Eikö äänestäminen kuitenkin ole yksi demokratian peruskivistä? Lähidemokratiatoimikunta, joka äänestää vain jäsen Hakalan esityksistä, tuntuu hieman vajavaiselta.