— Kerttu Hakala

Kulttuuripuolen uudet tuulet ja avoimet ohjelmistot

Strategiaan kirjattiin lisäyksenä kulttuuripuolella "uuden, vapaan kulttuurin esiinmarssin tukeminen" ja muuta kivaa. Tämä tapahtui elokuussa. Eilen päätimme sitten valtuustossa, että miten kulttuuripuolen organisaatiota uudistetaan - ylläri ylläri, sinne heitetään kaksi uutta päällikkötason virkaa. Muutakin siellä tapahtuu toki, mutta suurin rahaa vaativa uudistus on nämä johtajat. Harmittaa kovasti, että talousarviokäsittelyssä tässä asiassa nukkui allekirjoittaneen lisäksi moni muukin. Päälliköille on siis budjetoitu jo palkkarahat. Asia tuotiin kuitenkin valtuustoon myös tässä yhteydessä, joten olisin toivonut, että olisimme voineet lisätä mieluummin kulttuurin resursseja suoraan ja lisätä vain yhden päällikön. Ervastin esitys ei kuitenkaan mennyt läpi. Me uudelleenorganisoitiin myös tietohallintoa. Tein tuossa joitakuita kuukausia sitten, olisko ollu tämän vuoden kevätpuolella, aloitteen avoimen lähdekoodin ohjelmistoihin siirtymisestä. En tiedä onko aloitteellani ollut mitään vaikutusta, mutta asia näyttää olevan myötätuulessa. Jee!