— Kerttu Hakala

Siis kyllä, ehdokkaana Mikkelissä

Kävin viime viikolla ehdokasasetteluinnostuksissani kirjastossa lukemassa miltei kaikki maakuntalehdet. Fiilistelin tilanteita eri puolilla Suomea ja lueskelin, missä kaikkialla on vihreitä listoja, mitä muutoksia on tapahtunut ja mitä asioita lehdet ylipäänsä ottivat esille. Kalevaa lukiessa tuli poru simmuun - Oulusta lähtö ei ollut mikään helppo juttu. Siellä olisin ollut tassut melko syvällä paikallispolitiikan uumenissa, kun taas Mikkeli on paljon vieraampi paikka. Onhan täällä tullut oleiltua, tehtyä töitäkin. Tiedän, että erityisesti minua huolettaa täällä opettajien lomautukset ja kaupungin monet muut järjettömän tuntuiset "säästöhankkeet", ja olen itsekin jo saanut taistella perusterveydenhuollon kanssa. En vaan voi nojata selkääni siihen, että kasvoin sen ja sen pellon laidalla olevassa tiilitalossa ja kävin kouluni tuossa kulman takana. Vahvuuteni täälläkin on kuitenkin selkeästi se, että minulla on vaikuttamiskokemuksia niin monesta paikasta: järjestöistä, laitosneuvostosta, ylioppilaskunnasta, lautakunnasta ja, mikä hienointa, myös valtuustotasolta. Kyllä mulla 27-vuotiaaksi idealistiksi on aikamoinen perspektiivi siitä, miten muutoksia voi saada aikaan.