— Kerttu Hakala

Käsittämättömyys Oulun vaalitohinasta

Mietin tovin, voinko kommentoida asiaa blogissani vai onko se nyt jo asianomaisille liian nöyryyttävä. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että ehdokas on vastuussa siitä, mitä mainoksessaan kirjoittaa tai A-studiossa puhuu, ja toisaalta ehdokkuus on mitä suurimmilta osin julkista touhua. Tässä siis linkki oululaiseen nuoreen kokoomuspolitiikkaan: http://areena.yle.fi/toista?id=1602474 . Kirjoitan nyt ohjelman alussa nähtävästä pätkästä, ei tarvitse montaa minuuttia uhrata että sen ehtii vilkaista. Kyseessä on siis kolme nuorta kokoomuslaista, joiden ideologiaan kuuluu heidän lehtimainoksessaan esitetty seuraavanlainen ajattelutapa: "Oulu voisi olla Pohjoisen Euroopan johtava keskus, jos uskallamme asettaa yritykset koiraparkkien ja vaarinvaippojen edelle". Ajatustapa on hyvin tuttua ennestään, kun on eräitäkin nuoria kokoomuslaisia kuunnellut ja sinänsä on hyvä, että se on läpinäkyvästi esillä mainoksessa. Tietääpähän vähän näistä ehdokkaiden priorisoinneista - suoraa tekstiä, todella. Parempi kertoa kuin piilotella. Mutta se, että ehdokas ei osaa perustella kantaansa suoraselkäisesti, herättää kummastusta. Miksi ihmeessä laittaa lehtimainokseen jotain sellaista, jonka kohtaamisesta ei itse selviä mediassa? Onko teksti päässyt mainokseen vahingossa, vain jonkun kolmesta ehdokkaasta hyväksymänä vai mikä kumma voi olla syynä siihen, että melko korkeassa luottamustehtävässä oleva henkilö menee ihan puihin? Vai onko kenties käynyt niin, että toimittajan esittämänä ajatus ei enää ollutkaan niin virkeä ja innovatiivinen vaan ehdokas huomaakin tehneensä mokan? Pelottavaa kaiken kaikkiaan. Ideologian ja toteutuksen lisäksi tuossa pelottaa se, että nämä tyypit sitten istuvat Oulun yliopiston ylioppilaskunnan hallituksessa, televisiossa kommentoinut Heli vielä hallituksen puheenjohtajan paikalla... Himpun verran lisää koulutusta median hallintaan seuraavan hallituksen aloittaessa, kiitos.