— Lasse Miettinen

Taistelu yksityisyydestä on alkanut - EU:n toimittava

Kävin muutama päivä sitten puhelinkeskustelun vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtajan Oras Tynkkysen kanssa. Kenttä oli huono; kuulimme tuskin toistemme puhetta. Vitsailin, kun Edward Snowdenin nimi mainittiin, että häiriöiden takana lienee NSA, Yhdysvaltain signaalitiedustelu.

Muutama kuukausi sitten NSA:n mainitseminen kahden suomalaisen vihreän poliitikon puhelinyhteyden kolmantena osapuolena olisi tuntunut vainoharhaiselta. Tänään tiedämme, että Yhdysvaltain turvallisuuspalvelujen poliittinen vakoilu on ulottunut paljon, paljon laajemmalle.

Edward Snowden, Yhdysvaltain keskustiedustelupalvelun CIA:n alihankkijan entinen työntekijä, paljasti että yksityisyys on hyödyke, joka on loppunut maailmasta. EU:n on aika palauttaa se takaisin.

Syyskuun 2001 terrori-iskuista alkanut aikakausi, jossa "turvallisuuden" nimissä perustavia kansalaisoikeuksia on kavennettu yksi toisensa jälkeen, on tullut käännekohtaan. Oikeusvaltion ja vapauden nimissä on sanottava: jo riittää.

Yhdysvaltain tiedusteluviranomaiset ovat harjoittaneet vuosikausia massiivista urkintaa. Sen kohteena olemme olleet me kaikki. Jos Snowdenin tiedot pitävät alkuunkaan paikkansa, urkinta on toteutettu yhteistyössä juuri niiden yritysten kanssa, joiden palveluja käytämme joka päivä: Microsoft, Google, Apple, Facebook. Näiden yhtiöiden Yhdysvalloissa sijaitsevilla palvelimilla kulkevat tietomme ovat koko ajan olleet luettavissa ja käytettävissä. Kenen tahansa meistä gmail-sähköpostit, facebook-viestit, henkilökohtaiset kuvat ja tiedostot Applen palvelimilla - kaikki on ollut vapaata riistaa

EU:n lainsäädäntö ja perusoikeuskirja takaavat kuitenkin EU:n kansalaisille erittäin hyvät oikeudet yksityisyyden suojaan, myös netissä. Koska Yhdysvallat ei kunnioita näitä oikeuksia, EU:n ja Suomen on toimittava.

Mitä pitää tehdä? Listaan neljä asiaa:

1. Yhtiöiden, jotka haluavat toimia Euroopassa, pitää lopettaa kaikki EU-kansalaisten yksityisten tietojen toimittaminen Yhdysvaltoihin.

Tämä tarkoittaa, että Applen, Microsoftin ja Googlen eurooppalaiset tytäryhtiöt eivät saa siirtää bittiäkään dataa amerikkalaisen emoyhtiönsä palvelimille EU:n ulkopuolelle, EU:n lainsäädännön ulottumattomiin. EU:n komission, neuvoston ja jäsenvaltioiden on edellytettävä tätä. Vaikka kyseessä on eurooppalainen tytäryritys, joka ilmoittaisi toimivansa EU-lakien mukaan, sen emoyhtiön pääsy eurooppalaisten käyttäjien yksityiseen viestintään ja henkilötietoihin täytyy estää, jotta palvelutoiminta voi jatkua.

2. Suomalaisten yritysten ja laitoisten (kuten yliopistojen) kannattaa jäädyttää kaikki hankkeensa niiden tietojen siirtämiseksi Microsoftin tai Googlen pilvipalveluun.

Julkisuuteen tulleiden tietojen varassa tiedämme, että näiden palvelujen käyttäjien tiedot ovat poliittisin perustein toimivan tiedustelupalvelun luettavissa. Lasten tai opiskelijoiden tietojen tai virka-asioiden siirtäminen sellaiseen palveluun ole mitenkään perusteltavissa. Yhdysvaltalaisen pilvipalvelun käyttö muodostaa ilmeisen riskin henkilötietolain rikkomisesta sekä perustuslain ja sähköisen viestinnän tietosuojalain turvaaman viestintäsalaisuuden rikkomisesta. Tätä riskiä yhdenkään vastuullisen suomalaistahon ei kannata ottaa - varsinkaan julkisten laitosten.

3. EU:n ja USA:n vapaakauppaneuvottelut on jäädytettävä, samoin lentomatkustajien tietojen välittäminen Yhdysvalloille.

Jäädyttämistä on jatkettava siihen asti kunnes Yhdysvallat antaa uskottavat takeet siitä että se kunnioittaa EU-lainsäädännön takaamaa yksityisyyden suojaa.

4. Eurooppalaiset tiedustelupalvelut on saatava demokraattiseen ja oikeudelliseen valvontaan ja niiden fantasioille entistä laajemmista urkintaoikeuksista on pantava stoppi.

Britannian vakoilupalvelu GCHQ on sanomalehti Guardianin tietojen mukaan ollut osallisena samassa urkinnassa Yhdysvaltain NSA:n kanssa - siis päässyt käsiksi EU-kansalaisten tietoihin ilman epäilyä rikoksesta, ilman oikeuden päätöstä, ilman kontrollia. Suomessa Supo on havitellut itselleen vakoiluoikeuksia nettiliikenteeseen.

Tämä kehitys on pysäytettävä. Syyskuun 11. päivän 2001 jälkeen tiedusteluviranomaisista on tullut valtioita valtioissa. EU:ssa tarvitaan turvallisuuspalvelujen kurinpalautusta. Suomessa Supo on laitetttava parlamentaariseen valvontaan, kuten useimmissa Suomeen rinnastettavissa maissa on.

Taistelu yksityisyydestä on käynnissä. Teknologia on tehnyt mahdolliseksi kaikenkattavan elämämme valvonnan, tavalla jota George Orwell ei olisi osannut edes kuvitella. EU:n ja Suomen toimista riippuu, onko jokaisessa puhelussa syytä tulevaisuudessa muistaa linjalla kuunteleva isoveli NSA - vai ei.