— Lasse Miettinen

Komissaariehdokkaat valittava avoimesti

Viime päivinä mediassa on toistettu väitteitä, joiden mukaan hallitusneuvotteluissa olisi sovittu, että Suomen paikka EU:n komissiossa menee Kokoomuksen ehdokkaalle. Ei pidä paikkansa. Jos joku on Säätytalolla sellaista puhunut, siitä ei todellakaan ole hallituspuolueiden kesken yhteisesti sovittu.

EU:n perussopimuksia uudistettaessa väännettiin pitkään ja hartaasti siitä, pitääkö jokaisesta jäsenmaasta tulla ”oma” komissaari. Lopputulos oli, että kyllä, kuten muun muassa Suomi halusi.

Kun kansallista komissaaripaikkaa pidettiin niin tärkeänä, on selvää, että ehdokkaiden valinta paikkaan on suoritettava tehtävän tärkeyden edellyttämällä tavalla: avoimesti ja demokraattisesti.

Suomalaiset ansaitsevat parhaan mahdollisen komissaarin, ja paras mahdollinen komissaari ansaitsee päivänvaloa kestävän valintaprosessin. Jos tarjolla oleva henkilö on tarpeeksi vahva ja pätevä, ei asiassa ole mitään salattavaa – eihän?

Odotan kiinnostuneena nimiä ja julkista keskustelua: Millaisen komissaarin Suomi tarvitsee? Mitä vahvuuksia ja osaamista tehtävään tarvitaan ja on tarjolla? Tätä kansalaisten ja julkisuuden on saatava punnita. Hyvä keino olisi esimerkiksi eduskunnan suuren valiokunnan julkiset kuulemiset Suomen komissaariehdokkaille, kuten Heidi Hautala on esittänyt.

EU on liian tärkeä suljettujen kabinettien ja kassakaappisopimusten asiaksi. Kun halutaan rakentaa ja vahvistaa yhteistä Eurooppaa, se pitää tehdä julkisesti ja päivänvalossa.