— Lasse Miettinen

Sinä päätät Euroopasta – äänestä vihreiden esivaalissa!

Kymmenen vuotta sitten eurovaaleissa Euroopan Vihreät tekivät ensimmäisenä poliittisena liikkeenä yhteisen eurooppalaisen vaalikampanjan. Tänään vihreät tekevät taas historiaa: kutsumme kaikki eurooppalaiset valitsemaan vihreiden kaksi kärkiehdokasta kaikille avoimessa esivaalissa.

Mitä tarkoittaa "kärkiehdokkuus"? Hyvä kysymys. Eurooppalaisten puolueiden on tarkoitus nimetä itselleen kärkiehdokkaat, jotka ovat omien puolueidensa ehdokkaita EU:n johtotehtäviin, kuten komission puheenjohtajaksi, kun niitä toukokuun 25. päivä pidettävien eurovaalien jälkeen täytetään.

Euroopan Vihreiden esivaalissa eurooppalaiset pääsevät nyt ensimmäistä kertaa suoraan sanomaan sanansa siitä, kenet haluaisivat nähdä vihreiden ehdokkaana näille paikoille. Sähköiseen esivaaliin voi osallistua jokainen 16 vuotta täyttänyt, vihreitä arvoja kannattava EU-maiden asukas.

Äänestäminen on helppoa: kirjaudu äänestyssivustolle greenprimary.eu. Saat käyttäjätunnuksen sähköpostiiisi ja salasanan tekstiviestinä puhelimeesi.

Miksi sillä on väliä?

1. Koska demokratia kuuluu kaikille

Kansalaiset kokevat oikeutetusti, että heidän äänensä ei kuulu Euroopan Unionissa, vaan päätöksiä sanelevat jotkin muut voimat kuin äänestäjien tahto – voimat, jotka vievät päätökset suljettujen ovien taakse, asettavat pankkien edun ihmisten edun edelle ja eristävät eliittin kabinetteihin.

Tämä asetelma on murrettava. Haluamme, että Euroopasta päättäminen kuuluu kaikille. Demokratiaa ei ole Euroopassa liikaa, vaan liian vähän. Valta pitää palauttaa ihmisten käsiin.

Tässä puolueiden pitää tehdä osansa. Emme halua vihreinä vain puhua osallistumisesta ja demokratiasta, vaan avaamme oman kärkiehdokkaamme valinnan jokaiselle, jota asia koskee – eurooppalaisille, yhdessä, yli rajojen. Haastamme muut puolueet tekemään saman.

2. Koska politiikka ylittää rajat

Eurovaaleissa ei valita "Suomen ryhmää" europarlamentiin, vaan kolmetoista suomalaista meppiä, jotka edustavat eri eurooppalaisia puolueita – vihreitä, konservatiiveja, demareita ja niin edelleen.

Vihreät ovat alusta alkaen nähneet, että koska maailmassa ongelmat liikkuvat valtiorajojen yli, myös politiikan pitää. Siksi vihreille on luontevaa toimia yhdessä eurooppalaisena ryhmänä. Olemme olleet tälläkin kaudella europarlamentin ryhmistä yhtenäisin. Kun äänestää vihreitä missä tahansa, tietää mitä saa. Emme mainosta yhtä politiikkaa Suomessa, mutta tee toista Brysselissä.

Koska europarlamentissa valtaa käyttävät puolueet, eivät kansallisuudet, eurooppalaisten puolueiden kärkiehdokkaiden valinta on meidän kaikkien asia.

3. Koska ehdokkailla on väliä

Vihreiden kaksi kärkiehdokasta toimivat Euroopan Vihreiden yhteisen vaalikampanjan vetureina. Ehdokkana esivaalissa ovat José Bové Ranskasta, Monica Frassoni Italiasta, Rebecca Harms Saksasta ja Ska Keller, Euroopan Vihreiden nuorten ehdokas Saksasta.

Kaikki neljä ovat vihreiden kokeneita eurooppalaisia vaikuttajia, jotka ovat sitoutuneet kamppailuun paremman, vihreämmän Euroopan hyväksi. Kaikki neljä ovat myös vahvoja, toisistaan erottuvia hahmoja. Ketkä sinä haluaisit nähdä vihreiden ehdokkaina komission johtoon?

Esivaali kestää tammikuun 28. päivään saakka. Kärkiehdokkaat julkistetaan seuraavana päivänä, keskiviikkona 29. tammikuuta 2014. Siitä alkaa kampanjoinnin kevät kohti toukokuun vaaleja, joissa ratkaistaan Euroopan suunta seuraavaksi viideksi vuodeksi.

Kutsumme kaikkia mukaan valitsemaan, kuka veisi EU:n johtopaikoilla parhaiten eteenpäin vihreää tehtävää uusien työpaikkojen, puhtaan ympäristön, vapaan ja avoimen yhteiskunnan ja yhteisen ilmastomme pelastamisen puolesta.

Vihreä esivaali on iso rajat ylittävän demokratian kokeilu, jota kukaan ei ole Euroopassa ennen tehnyt. Tule mukaan ja äänestä!

>> ÄÄNESTÄ ESIVAALISSA