— Lasse Miettinen

Nyt jos koskaan

Vihreät julkistivat lauantaina eduskuntavaalikampanjamme kattoviestin, kärkiteemat ja visuaalisen ilmeen.

Kampanjan ydinviesti kuuluu lyhyesti: nyt jos koskaan.

Se alleviivaa tätä hetkeä ja sen tärkeyttä - tässä ja nyt, tänä kevättalvena tehtäviä valintoja. Todella monen asian osalta on hetki, jolloin pitää sanoa: nyt jos koskaan.

Sama kattoviesti koskettaa jokaista kampanjamme neljästä kärkiteemasta, jotka ovat ympäristö, köyhyys, koulutus ja työ.

Yhteinen ympäristömme tarvitsee puolustajia juuri tänään. On käynyt selväksi, että useimmat puolueet eivät todellakaan ole vihreitä. Istuva hallitus on kääntänyt selkänsä ympäristönsuojelulle, uusiutuvalle kotimaiselle energialle ja ilmastonmuutoksen torjumiselle, eivätkä Rosatomin venäläiseen ydinvoimaan hirttäytyneet suurimmat oppositiopuolueet lupaa parempaa. Vielä on mahdollisuus valita toisin: kääntää kurssi, uudistaa talous vihreäksi ja kestäväksi, pelastaa vesistöt, metsät ja suot, panna saastuttajat kuriin ja tehdä kaikki tarvittava ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Nyt jos koskaan.

Köyhyys ja eriarvoisuus niin Suomessa kuin maailmalla ovat pois meiltä jokaiselta. Leipäjonojen Suomi ja menestyjien Suomi erkaantuvat toisistaan. Taloudessa elämme kriisin aikaa, jolloin pitää tehdä suuria ratkaisuja: onko suunta leikkauksiin ja hyvinvointivaltion alasajoon vai sen tasa-arvoiseen, reiluun uudistamiseen, jossa on tarjolla hyvän työn, kantavan turvan ja ihmisarvoisen elämän lupaus kaikille. Tarvitsemme Suomen, joka päättäväisesti pitää huolta niistäkin jotka eivät itse voi. Nyt jos koskaan.

Isäni, edesmennyt historianopettaja, sanoi kerran, että koulu on rakennus jossa on neljä seinää ja sisällä huominen. Näin on. Olemme leikanneet Suomessa koulutuksesta, tuosta huomisesta, jo liikaa. Yhteiskunnan tasa-arvoa, menestystä ja tulevaisuuden työpaikkoja varten juuri mikään ei ole niin tärkeää kuin koulutus: laaja-alainen, monipuolinen, sivistystä ja ihmisten omia valintoja tukeva koulutus, joka antaa ihmisille eväät ottaa kohtalonsa omiin käsiinsä ja löytää paikkansa maailmassa. Sitä on puolustettava leikkauksilta ja lukukausimaksuilta, eriarvoistumiselta ja uupumukselta. Suomeen on tehtävä maailman paras koulu. Nyt jos koskaan.

Työ on vaalikeskustelujen suuri teema. Moni tarjoaa valintana raippaa ja pakottamista - ikään kuin ihmisillä ei olisi jo muutenkin tarpeeksi tiukkaa ja työhön meno olisi vain tahdon asia - ja rahan pumppaamista vanhan maailman rakenteisiin. Me tarjoamme työelämään pääsyn helpottamista, sosiaaliturvan uudistamista perustuloksi joka kantaa turvaverkkona ja nostaa ylös ponnahduslautana. Me tarjoamme uuden vihreän teollisuuden ajan ja uusiutuvan energian vallankumouksen ja niiden mukana kymmeniä tuhansia uusia kotimaisia työpaikkoja. On perustulon ja vihreän työn aika. Nyt jos koskaan.

Mutta mikään tästä ei onnistu yksin. Kymmenen vihreää kansanedustajaa, kaksisataa vihreää ehdokasta, kuusi ja puoli tuhatta vihreiden jäsentä - olemme liian pieni joukko tekemään tämän kaiken yksin.

Siksi kampanjamme sanookin tärkeimmän sanan heti alkuun: äänelläsi - sinun äänelläsi, yhdessä, ja vain siten - tämä onnistuu.

Kun tarpeeksi moni uskoo siihen, että toisenlainen maailma on tehtävissä, kun tarpeeksi moni antaa äänensä kuulua, silloin vallitsevien rakenteiden tahmaus antaa ryskyen periksi ja toivolle syntyy tilaa.

Äänelläsi muutetaan maailmaa. Nyt jos koskaan.

---

Puheenjohtaja Ville Niinistö, puoluesihteeri Lasse Miettinen, viestintäsuunnittelija Anita Nousiainen sekä helsinkiläiset ehdokkaamme Ozan Yanar ja Emma Kari uunituoreen kampanjajulisteen kanssa.

Ehdokkaatkin ovat jo ehtineet tuottaa vaali-ilmeen mukaisia kuvia omiin kampanjoihinsa. Tässä muutama esimerkki Jarno Lappalaiselta energiapolitiikasta ja Jaakko Stenhälliltä Tampereen ratikan puolesta