— Lasse Miettinen

Äänelläsi ratkaistaan, onko huominen vihreä

Lasse Miettinen, Vihreiden puoluesihteeri.

Sunnuntaina pidettävät eduskuntavaalit ovat historialliset Suomen kannalta. Niin moni asia on tienhaarassa.

Elämme kuukausia, jolloin työnsä lopettanut hallitus on kokoomuksen johdolla repinyt rikki käytännössä kaiken, mitä vihreät olivat mukana rakentamassa: luonnonsuojelu pantu jäihin, Arktiksen öljynporaushulluuteen lähdetty mukaan, uudistukset romutettu ja hallituksen työ päättynyt kaaokseen. Tämän kaiken jälkeen tarvitaan vastuullinen ja kestävää tulevaisuutta rakentava hallitus, sellainen joka uskaltaa uudistaa Suomea vihreään suuntaan. Nyt jos koskaan.

Elämme kevättä, jolloin ratkaistaan Suomen suunta: Menneisyyteen, pysähtyneisyyteen ja 70-luvun ratkaisuihin, kuten venäläiseen ydinvoimalaan? Vai kotimaiseen uusiutuvaan energiaan ja kotimaisiin työpaikkoihin, turvalliseen menestykseen koko Suomelle? Vihreiden vaihtoehto on selvä: Suomi tarvitsee uusiutuvan energian vallankumouksen. Nyt jos koskaan.

Elämme aikaa, jolloin eriarvoisuus ja köyhyys voidaan vielä ottaa tosissaan ja pysäyttää Suomen kehitys luokkayhteiskunnaksi, jossa lapsen tulevaisuuden ratkaisee asema, johon hän sattuu syntymään. Tarvitsemme Suomen, joka päättäväisesti pitää huolta niistäkin jotka eivät itse voi. Nyt jos koskaan.

Elämme hetkiä ennen vaaleja, joissa yksi polttavimmista kysymyksistä on, mistä työtä ja toimeentuloa Suomeen. Me tarjoamme työelämään pääsyn helpottamista, sosiaaliturvan uudistamista perustuloksi joka kantaa turvaverkkona ja nostaa ylös ponnahduslautana. Me tarjoamme uuden vihreän teollisuuden ajan ja sen mukana kymmeniä tuhansia uusia kotimaisia työpaikkoja. On perustulon ja vihreän työn aika. Nyt jos koskaan.

Ja kaiken tämän taustalla: elämme kapeaa laina-aikaa, jolloin otamme ainoasta planeetastamme joka päivä enemmän kuin se kestää. Vielä on mahdollista valita tulevaisuus: kääntää kurssi, uudistaa talous vihreäksi ja kestäväksi, pelastaa vesistöt, metsät ja suot, panna saastuttajat kuriin ja tehdä kaikki tarvittava ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Nyt jos koskaan.

Kysymys on: mihin kääntyy Suomi - menneisyyteen vai vihreään tulevaisuuteen? Se ratkaistaan vaaleissa tänä sunnuntaina.

Voimme ymmärtää tätä valintaa, joka edessämme on, jos pysähdymme hetkeksi kuuntelemaan.

Voimme kuunnella ääniä tästä maasta nimeltä Suomi.

Voimme kuulla huolen ääniä. Niiden sävyjä on monia:

Maahanmuuttajanaisen ripeät askeleet, kun hän kiihdyttää vauhtia ohittaakseen huutelijat, joille hänen ihonvärinsä ja huivinsa ovat väärin.
Ahavoituneen miehen toppatakin kahinan leipäjonossa, kun nälkä on totta ja hyvinvointi-Suomi selän taakse jää miljoona tarinaa.
Ja kumean kalahduksen, joka kaikuu tyhjässä teollisuushallissa, kun ovet suljetaan viimeisen kerran.

Mutta voimme kuulla myös toivon ääniä, vihreän huomisen ääniä:

Hitsauspillin äänen, kun tuulivoimalan teräksestä tehdään uusiutuvaa energiaa ja uutta suomalaista työtä pelastamaan pelottavasti lämpiävä maailma.
Hiljaisuuden suolla, kun koneet ovat vaienneet ja viimeiset kappaleet ainutkertaista luontoa on säästetty lapsille, jotka eivät vielä tänään ole syntyneet.
Helpotuksen huokauksen, kun kahden lapsen yksinhuoltaja laskee, että hänen ei tarvitse enää pelätä tulonsa putoamista, jos hän ottaa lyhyen työpaikan vastaan, koska perustulo kantaa.
Lasten naurun, kun koulussa monista kulttuureista tulevien ja monia kieliä kotonaan puhuvien lasten kesken rakennetaan 2000-luvun taitoja ja huomisen tasa-arvoista Suomea.

Siksi sunnuntaina tehtävällä valinnalla on väliä.

Siksi vihreiden täytyy voittaa nämä vaalit.

Jos haluat vihreää tulevaisuutta, äänestä vihreitä.

Nyt jos koskaan.

tutustu ehdokkaisiin ja vaaliteemoihin ->