— Laura Rantanen

Törkeä eläinsuojelurikos vihdoin lakiin

Vihreät ovat ajaneet pitkään törkeän eläinsuojelurikoksen saamista rikoslakiin. Nyt muutos on tulossa, kun oikeusministeri Tuija Brax on antanut siitä esityksen eduskunnalle. Asia on tärkeä: törkeän rikoksen nimike saa toivottavasti viranomaiset suhtautumaan asiaan vakavammin ja antaa keinoja puuttua törkeisiin tapauksiin niin tuotantoeläinten kuin lemmikkien kohdalla.

Eduskunnalle annettiin esitys kesäkuun puolivälissä ja se on tänään lähetekeskustelussa.

Esityksen mukaan törkeästä eläinsuojelurikoksesta tuomittaisiin, kun rikos on tehty erityisen raa'alla tai julmalla tavalla, rikoksen kohteena on huomattavan suuri määrä eläimiä tai sillä on tavoiteltu huomattavaa taloudellista hyötyä.

Törkeästä eläinsuojelurikoksesta tuomittu olisi samalla määrättävä eläintenpitokieltoon ellei sen määräämättä jättämiseen olisi erityisen painavia syitä. Samalla perustettaisiin valtakunnallineen oikeusrekisterikeskuksen ylläpitämä rekisteri, johon tuomioistuinten määräämät eläintenpitokiellot merkittäisiin. Rekisteri on erittäin tärkeä asia, koska eläintenpitokiellon noudattamista on muutoin vaikea valvoa.

Rangaistus törkeästä eläinsuojelurikoksesta olisi lakiesityksen mukaan vähintään neljä kuukautta ja enintään neljä vuotta vankeutta. Tällä hetkellä enimmäisrangaistus on kaksi vuotta vankeutta.

Toivottavasti lailla saataisiin kuriin törkeä piittaamattomuus tuotantoeläinten oloista sekä pentutehtailu.

Virkamiesten ja muita eläinten oloja työkseen seuraavien on oltava tarkkoja, jotta uusi laki saataisiin voimaan tultuaan heti käyttöön.

Valvonnan on myös syytä tehostua.

Laura Rantanen

Kirjoittaja on Vihreiden eläintyöryhmän puheenjohtaja.