— Maaria Haikarainen

COP15 - ilmastonmuutoksen Studia Generalia

Eilen saapui koko joukko viimeisen viikon neuvottelijoita Kööpenhaminaan. Bella Centeriin vievä paikallisjuna ei pysähtynyt messukeskuksen asemalla, koska siellä oli niin paljon ihmisiä jonottamassa, että enää ei mahtunut. Piti siis kävellä edelliseltä asemalta.

Me rekisteröityneet pääsimme sisään pysähtymättä, mutta muiden kohtalo oli kauhistuttava. Meppimme Satu Hassi jonotti kokouspaikalle seitsemän tuntia. Ulkona ei ollut erityisen lämmin.

Samaan aikaan sisällä Bella Centerissä oli pilvin pimein opiskelijaryhmiä ja meitä muita tyhjäntoimittajia ihan vaan haistelemassa tunnelmia ja kansoittamassa kahvilat ja käytävät. Jäi jotenkin pöhkö olo. Kun meikäläiset eivät kuitenkaan pääse seuraamaan virallisia neuvotteluita, eikö opiskelijaporukat ynnä muut olisi voineet ajoittaa eiliselle, jolloin neuvotteluja ei ollut? Tai pitää edes sunnuntaina yksi rekisteröintipiste auki, jotta ruuhkaa olisi tältä päivältä saanut tasoitettua?

Olin eilen aamulla vielä jokseenkin täpinöissäni päivän ohjelmasta. Bella Centerissä järjestetään päivien mittaan kiitettävä määrä oheistapahtumia: YK-järjestöjen, valtioiden, kansalaisjärjestöjen ynnä muiden alustuksia ja paneelikeskusteluja. Valtavan mielenkiintoisia aiheita, valtavan kiinnostavia puhujia. Ajattelin, että tämä on nyt tuhannen taalan mahdollisuus syventää ympäristönsuojelutieteen maisterin tietämystäni ilmastonmuutoksen vaikutuksista ja ratkaisukeinoista sekä kaikesta mahdollisesta asiaan liittyvästä.

Jouduin vähän pettymään. En kuullut mitään, mitä en jo entuudestaan tiennyt. Alustukset olivat kyllä voimakkaita ja innostavia, mutta niistä jäi puuttumaan uuden oppimisen lisäarvo.

Sympaattisin esitys oli yllättäen YK:n talouskomission UNECE:n video kaupunkien - ja erityisesti rakennusten - merkityksestä ilmastonmuutoksen torjunnassa. 75 prosenttia kasvihuonekaasupäästöistä on peräisin kaupungeista, ja tästä puolet rakennuksista. Parantamalla rakennusten energiatehokkuutta ja rakennuttamalla passiivienergiataloja voidaan siis saavuttaa hyvin merkittäviä päästövähennyksiä. Videossa näytettiin muun muassa, miten Sofian kaupungissa oli eräs sosialismin aikaan rakennettu huonokuntoinen kerrostalo energiaremontoitu pilottihankkeena. Remontti maksoi itsensä takaisin kolmessa vuodessa, ja talosta tuli myös viihtyisämpi ja terveellisempi asua.

Valitettavasti en onnistunut löytämään videota netistä.

Niin kansalaisjärjestöjen Klimaforumin kuin ilmastokokouksenkin luennoilla oli selkeästi yksi läpitunkeva teema. Oli kyse sitten ilmastonmuutoksen vaikutuksesta maailman konflikteihin, YK:n sopeumistoimenpiteiden implementaatiosta tai kaupunkien merkityksestä ilmastonmuutoksen torjumisessa, aina löytyi yksi yhteinen tekijä: ilmastonmuutos kaikkine seurausvaikutuksineen iskee kaikkein koviten haavoittuvaisimpiin ihmisryhmiin - ja erityisesti naisiin ja lapsiin.

Naiset joutuvat hakemaan veden yhä kauempaa ja maksamaan ruoasta yhä korkeamman hinnan. Ilmastonmuutos lisää sairauksia, ja naisten sairaudet hoidetaan harvemmin kuin miesten. Ilmastonmuutos lisää luonnonkatastrofeja, joissa on havaittu kuolevan enemmän naisia kuin miehiä.

Miehiä tuolla neuvottelupöydissä taitaa kuitenkin olla enemmistö.

Helsingin Vihreiden toiminnanjohtaja Maaria Haikarainen bloggaa Kööpenhaminan ilmastokokouksesta. Lisää blogeja yms os http://www.vihreat.fi/cop15