— Maija Tuomaala

Katseluvinkki ja nostalgia

Epämiellyttävää totuus tulee neloselta 16.5. klo 20. Silloin muutkin kuin me vihreät (ja sinivihreän hallituksemme pääministeri) rohjennevat katsoa, mitä Al Gore, USA:n entinen varapresidentti kertoo ilmastonmuutoksen uhista. Sinivihreä maapallomme on uhattuna, joten hallitukseltamme tarvitaan tekoja. Sinivihreä hallitus istuu eduskunnan täysistunnoissa (joita katson televisiosta) eduskunnan edessä vastailemassa. Katson ohjelmaa ulkopuolelle jääneen kansanedustajaehdokkaan haikeudella. Tuo tunteeni ja vapunaikaisten työväenlauluisten tv-ohjelmien nostalginen tunnelma herättävät mielessäni itsetiedostusta avartavan oivalluksen: vihreä edellä oleminen vaatii rohkeutta. Yli neljännesvuosisata sitten vaihdoin sinipaitaisuuden ensin punapaitaisuuteen ja sen jälkeen siirryin tuolloisissa Jyväskylän ylioppilaskuntavaaleissa ylipoliittiseen maapallolaisuuteen. Vihreänä saan nykyisin kuulla oikealta ja vasemmalta samanlaista kommentointia vihreistä sinivihreässä hallituksessa kuin nuorena kuulin JYY:n maapallolaisesta hallituspaikastani.