— Mikko Airto

Mitä jos Ne ovat sittenkin oikeassa?

Airto Mikko blogikuvaOlen törmännyt vaalityötä tehdessä ilmeisen yleiseen ajatukseen, että vihreät ihan vain hatusta vetävät omituisia ideoitaan ja yrittävät vaikeuttaa kunniallisten ihmisten elämää.

Nyt, kaikki kunnialliset ihmiset, pyydän Teiltä jotain.

En pyydä Teitä liittymään puolueeseemme. En pyydä Teitä kotikaupunkinne vaalimökille tai -teltalle ensi viikonloppuna pakkaseen tarjoamaan ihmisille esitteitä ja kuumaa mehua. En pyydä Teitä tukemaan taloudellisesti kampanjaamme. En oikeastaan pyydä Teitä edes äänestämään Vihreitä.

Pyydän Teitä vain harkitsemaan illalla kaikessa rauhassa hetken aikaa kysymystä: "Entä jos ne ovatkin oikeassa?".

Entä jos Ne ovatkin oikeassa ja ilmastonmuutos edellyttää jonkinlaisia toimenpiteitä, kuten Ne ovat 25 vuotta sanoneet? Entä jos Ne ovatkin oikeassa ja meidän tulonsiirtojärjestelmä vaatii isoja rakenteellisia muutoksia, jotta kaikkein eniten apua tarvitsevat saavat tarvitsemansa avun? Entä jos Ne ovatkin oikeassa ja meidän pitää pysäyttää nykyinen kehitys, jossa köyhiä - ja etenkin köyhiä lapsia - tulee jostain syystä koko ajan lisää, vaikka kansantaloudella menee lujaa?

Ajatusleikkiä voi toki jatkaa pidemmälle. Entä jos Ne ovatkin oikeassa ja ilmastonmuutokseen reagoiminen synnyttääkin uusia työpaikkoja ja uutta liiketoimintaa? Entä jos Ne ovatkin oikeassa ja miesten ja naisten välinen tasa-arvo on voimavara eikä uhka? Entä jos Ne ovatkin oikeassa ja moniarvoisessa ja suvaitsevassa yhteiskunnassa on mukavampaa kuin nurkkakuntaisessa ja syrjivässä?

Ja vielä (tätä miettiessä on ehkä parempi istua), entä jos Ne ovatkin oikeassa ja minun elämän tarkoitus ei ole olla osa jatkuvan taloudellisen kasvun oravanpyörää, vaan minä saan nauttia jopa työstä ja lisäksi ystävistä, perheestä, rakkaista, luonnosta ja ylipäänsä elämästä? Entä jos Niiden näkemykset eivät tulekaan hatusta, vaan perustuvat analyyseihin ja arvioihin siitä, mitä edessä on ja miten siihen kannattaa reagoida?

Jos tämän ajatusleikin jälkeen toteat, että ehkä Vihreitä voisi sittenkin äänestää, tai jos se saa Sinut sinne pakkaseen jakamaan mehua, tukemaan työtämme, tai jopa menemään mukaan oman paikkakuntasi Vihreiden toimintaan, toivotamme Sinut tervetulleeksi.