— Mikko Airto

Eurovaaliblogi: Tavoitteena onnellinen lapsi

Kouluissa kajahtaa taas kerran Suvivirsi ja tulevaisuuden toivot kirmaavat kesälaitumille. Omat opettajani muistuttivat meitä aina siitä, että me tulemme ottamaan yhteiskunnan haltuun. Päädyin liki koko kouluaikani sellaisten opettajien huomaan, jotka valoivat meihin lapsiin ja nuoriin luottamusta ja kasvattivat vastuuseen. Lappilaisen kasvatustieteen grand old man Kyösti Kurtakko muistutti meitä opiskelijoita aina siitä, että jokainen sukupolvi ylittää edeltäjiensä saavutukset.

Monet opettajat ovat huolissaan siitä, että nykylapset ja -nuoret eivät osaa käyttäytyä ja ovat ihan hukassa itsensä kanssa. En ole ihan varma tästä. Entä jos onkin niin, että me aikuiset olemme vähän hukassa itsemme kanssa emmekä osaa hoitaa omaa aikuisuuttamme enää kunnolla? Tuskin sekään pitää paikkansa.

Koko Euroopassa on liikaa lapsia ja nuoria, jotka joutuvat käyttämään masennuslääkkeitä. Isänä ja ammattikasvattajana väitän, että lapset ja nuoret peilaavat meille omaa hämmennystämme ja muita yhteiskuntamme vääristymiä. Miksi on kiire? Miksi isät ja äidit ovat niin paljon poissa, että pienetkin lapset soittavat Mannerheimin lastensuojeluliiton palvelevaan puhelimeen, koska kaipaavat vain kuuntelevaa aikuista? Me tarvitsemme muutosta kohti rauhallisempaa tahtia ja hitaampaa elämää. Tätä muutosta ei voi tehdä pieni Suomi yksin, vaan siihen tarvitaan koko unionin laajuista yhteistyötä ja päättäväisyyttä.

Pari viikkoa sitten olin menossa yhteen pienimuotoiseen vaalitilaisuuteen ja yritin selittää pojalleni, millaisesta menosta on kyse. Tajusin selittäessäni, että jopa omissa korvissani meno ei kuulostanut kovin tärkeältä. Niinpä keskeytin puheeni ja sanoin, että enköhän minä itse asiassa voi ihan hyvin jäädä illaksi kotiin.

Olen ihan mielelläni hieman naiivi ja niinpä kannustan meitä kaikkia näin kesän alussa muistelemaan omaa lapsuutta ja siitä, mistä asioista ilo ja hyvä elämä silloin muodostuivat. Sitten voimme yrittää tarjota samoja asioita omille lapsillemme tai naapurin lapsille tai vaikka vähän isommillekin tutuillemme.

Onneksi olkoon kaikille, jotka ovat taas yhden kouluvuoden rikkaampia!

Mikko Airto

Kirjoittaja on Vihreiden eurovaaliehdokas numerolla 224. Kotisivut osoitteessa www.mikkoairto.fi