— Minna Lemettinen

Mikä neuvoksi?

Maanantaina oli Vaasassa Tehyn järjestämä Terveyspoliittinen Seminaari. Olin mukana paneelissa, jossa meitä ehdokkaita oli viitisentoista. Yleisöä oli alle 30 henkeä. Keskustelu oli silti hyvä. Kävimme läpi sosiaali- ja terveydenhuollon haasteita, kuten suurten ikäpolvien tulo vanhuusikään, elintapasairauksien lisääntyminen ja hoitajapula. Ei se ole ihme, että sairaanhoitajakoulutuksen saaneista moni siirtyy muihin töihin, kun ajattelee, että sairaanhoitaja, joka on saanut ammattikorkeakoulutuksen, kuten insinööritkin, saa puolet pienempää palkkaa, on usein pätkätöiden varassa ja etenemismahdollisuudet uralla ovat melko rajalliset. Kun kysymyksessä on naisvaltainen ala, jossa työntekijät kantavat vastuuta potilaista, eivätkä raaski lakkoilla, olisi sopimusneuvotteluihin ilmeisesti saatava tukea esimerkiksi hallituksen taholta. No niin, sitten olisi yksi ongelma ratkaistu. Jäljelle jää vielä monta. Ennaltaehkäisyyn olisi syytä satsata, jos halutaan saada liikalihavuus, alkoholismi, diabetes, sydän- ja verisuonisairaudet edes jollakin tavalla hallintaan. Kyllähän tämän kaikki tietävät, mutta mitä voimme tehdä konkreettisesti? Lasten ja aikuisten innostaminen kaikin keinoin liikuntaan ja terveelliseen ravintoon on avainasemassa. Liikuntaan on vaikea ketään pakottaa, mutta ehkä lääkärin kirjoittama liikuntaresepti kuitenkin joissain tapauksissa voisi auttaa. Kaavoituksessa pitäisi etsiä ratkaisuja, joissa ei joka kauppareissuun tarvita autoa. Esim. pyöräteitä pitäisi lisätä ja niiden kuntoa parantaa. Roskaruoalle voisi mielestäni aivan hyvin määrätä haittaveron tai vastaavasti terveellisten elintarvikkeiden, kuten esimerkiksi kasvisten arvonlisäveroa voisi alentaa. En kuitenkaan kannata yleistä ruoan arvonlisäveron alennusta, jota kaupataan muka hyväntahdon eleenä pienituloisimpia kohtaan. Alkoholiveroa nimenomaan väkevien viinojen kohdalla tulisi korottaa. Valistuksella ei valitettavasti ole Suomessa kovin suurta menestystä saavutettu, pitkästä perinteestä huolimatta. Pikemminkin tuntuu, että juuri siksi, että alkoholi on jotain kiellettyä ja paheellista, haluavat jotkut nuoret itsenäisyytensä merkiksi vetää kaatokännin joka viikonloppu.