— Minna Lemettinen

Kuinka Tsernobyl on voinut unohtua näin nopeasti

Elinkeinoelämän valtuuskunnan eli EVA:n asenne- ja arvotutkimuksessa oli paljon mielenkiintoista luettavaa suomalaisten suhtautumisesta erilaisiin asioihin, kuten esimerkiksi ympäristöongelmiin. Jo 88 % suomalaisista on kanssani samaa mieltä siitä, että ilmastonmuutos on aikamme pahin ympäristöuhka. Sen sijaan ihmettelen sitä kuinka moni, peräti 40 %, hyväksyisi kuudennen ydinvoimalan rakentamisen. Vastustajia on 39 %. Eivätkö ihmiset enää muista, mitä vain parikymmentä vuotta sitten tapahtui Tsernobylissä. Niin mutta eihän meillä voi vastaavaa tapahtua, onhan Suomi sentään läntinen sivistysvaltio. Entäs Ruotsi? Siellä on useissa ydinvoimaloissa todettu vakavia turvallisuusriskejä. Kun vielä ottaa huomioon uraanin louhintaan liittyvät terveys- ja ympäristöriskit ja sen, että vaikka kaikkien meidän takapihoilta etsittäisiin, ei uraania riitä, kuin korkeintaan muutamaksi vuosikymmeneksi eteenpäin, ei voi kuin ihmetellä tätä lyhytnäköisyyttä. Ydinvoima ei ole kestävän kehityksen mukainen ratkaisu. Jos tätä tietä jatketaan, vaikeutetaan uusiutuvien energiamuotojen hyödyntämistä ja kehittämistä. [img_assist|fid=1279|thumb=0|alt=Onko se nyt niin paljon pyydetty 150px]