— Minna Lemettinen

Perustulo kannustaa töihin

[img_assist|fid=1250|thumb=1|alt=Valtu|caption=Satu Hassi ja Mikael Fogelholm valtuuskunnan kokouksessa eduskunnassa]Olin viikonloppuna vihreiden puoluevaltuuskunnan kokouksessa Helsingissä. Valtuuskunta on puolueen ylin päättävä elin vuosikokousten välillä. Kokous oli eduskuntatalon lisärakennuksessa. Hyväksyimme perustulon tarkennetun mallin ja kriminaalipoliittisen kannanoton ja käsittelimme myös maahanmuuttopolitiikkaa. Perustulo on loistava keksintö, jolla voidaan yksinkertaistaa nykyistä tuhannen byrokraattista sosiaaliturvajärjestelmää ja ennenkaikkea saada työnteko kannattavaksi. Nykyäänhän se ei sitä aina ole. Henkilön, joka nauttii sosiaalietuuksia, ei kannata mennä välillä töihin, koska jokainen itse tienattu euro vähentää eurolla ilmaista rahaa. Esimerkiksi lyhyitä pätkätöitä tai hyvin osa-aikaista työtä ei siksi kannata ottaa vastaan. Myös verotus tulisi selkeämmäksi ja yksinkertaisemmaksi vihreiden perustulomallissa. Alle 5000 euron kuukausipalkasta menisi veroa 39 % ja sen ylittävästä osuudesta 49 %, mutta 440 euron veroton perustulo pohjamunana tekisi sen, että progressiivisuus tavallaan säilyisi. Samalla verovähennysten määrää karsittaisiin. Kaiken kaikkiaan pieni- ja keskituloiset voittaisivat ja tuloeroja tasattaisiin maltillisesti. Rahoituksen avuksi otettaisiin pääomatuloverotuksen nosto ja ympäristöverot. Vihreiden perustulomalli on jo ehtinyt herättää vilkasta keskustelua. Katso esimerkiksi Helsingin Sanomien kuukausiliitteen toimittajan Unto Hämäläisen blogi eilen 5.2.