— Minna Lemettinen

Euroopasta

Olipa aika rankka, mutta hyvin mielenkiintoinen viikko. Parasta oli keskiviikon paneelikeskustelu Eurooppa-asioista. Sen järjesti Eurooppalainen Suomi ry, jonka tavoitteena on mm. Euroopan Unioniin liittyvän kansalaiskeskustelun ja Eurooppa-tietouden edistäminen Suomessa. Mukana paneelissa olivat: May-Gret Axell, Linda Karhinen, Päivi Lapiolahti, Miapetra Kumpula-Natri, Harri Moisio ja minä. Yllättävän moni oli aikoinaan vastustanut Suomen liittymistä Unioniin tai ollut ainakin epäilevällä kannalla. Nyt kuitenkin kaikki näkivät liittymisen hyvät puolet. Minä pidin sitä jo silloin hyvin tärkeänä, paitsi ihan henkilökohtaisista syistä, myös pienen Suomen ulkopoliittisen aseman vuoksi. Kun keskusteltiin Unionin laajentumisesta, kysyi paneelin vetäjä Harry Swanljung puolileikillään, miten suhtautuisimme siihen, jos Venäjä haluaisi liittyä EU:iin. Toivotin heidät tervetulleeksi, jos vain liittymisehdot täyttyvät, vaikka en usko, että he ainakaan ihan lähiaikoina ovat Unioniin pyrkimässä. Tällä hetkellä on mm. sananvapaudessa Venäjällä suuria ongelmia ja sellaisissa kysymyksissä Unioniin pyrkiminen varmasti toisi helpotusta. Turkin kysymyksestä totesin, että koko maailman rauhan kannalta sen liittyminen olisi erinoimainen asia ja siihen tulisi ehdottomasti pyrkiä, mutta tietenkään senkään kohdalla ei voi liittymisehtojen täyttämisessä lepsuilla. Kysymykseen, pitäisikö kristilliset arvot mainita tulossa olevassa Berliinin julistuksessa, vastasin, että mielummin uskonnonvapaus, vaikka pidänkin kristillisiä arvoja tärkeinä, ja vanha Eurooppa on rakentunut niiden varaan.