— Niina Simanainen

Vilkas viikonloppu takana, huh!

Tiistaita eletään ja takana on vauhdikas viikonloppu! Kelataanpas pikakelauksella menneet menot: Lauantaina päivällä olin Jyväskylässä vihreässä kioskissa ja kävelykadulla kampanjoimassa. Ilta vilahti kulttuuripainotteisesti Vakiopaineessa Martti Servo duoa kuunnellen ja samalla juhlistaen ystävän läksiäisiä ja toisen synttäreitä. Sunnuntaina järjestimme onnistuneen lastenjuhlan Saarijärvellä. Vanha kansakoulu tarjosi inspiroivat puitteet satuseikkailuille, sadunluvulle, onginnalle ja muulle lasten huballe. Me järjestäjät olimme iloisissa tunnelmissa ja vaikka lapsia olisi kyllä mahtunut reilusti enemmänkin juhlimaan, niin ainakin ne, jotka paikalla olivat, tuntuivat viihtyvän mainiosti. Sehän se tärkeintä on :) Tässä yksi kuva lastentapahtumasta (ehdokaskollega Hannes Tuohiniityn kuvagalleriasta:) [img_assist|fid=1209|thumb=0|alt=Saarijärven lastenjuhla] Eilen illalla oli taas kulttuurin aika. Olin Vauhkosen Jounin järjestämässä kirjailijat äänessä -tapahtumassa, jossa Jukka Ammondt, Irja Rane ja Anni Sinnemäki lukivat tuotantoaan ääneen. Sen lisäksi oli pohdintoja ääneen lukemisen merkityksestä jne. Oli ilo kuunnella kirjailijoiden pohdintoja ja tekstejä. Tänään oli yliopistolla edistyksellisen tiedeliiton paneeli korkeakoulutuksen tulevaisuudesta. Olin yksi panelisteista. Täytyy myöntää, että jännitti melkein koko päivän, jaiks. Ensimmäinen paneeli, johon olen ehdokkaana osallistunut ja välillä tuntui, että sanat eivät meinaa tulla suusta, vaikka koinkin tietäväni suhteellisen hyvin mitä halusin sanoa. Sellainen minä olen, vaikka voissa paistaisi:) No, hengissähän siitä selvittiin, kuten yleensä tapana on. Sisällöllisesti keskustelu oli ihan mielenkiintoista. Kaikista puolueista oli ehdokas keskustelemassa ja lisäksi JY:n rehtori sekä JAMK:in vararehtori. Suurista linjoista tunnuimme olevan suhteellisen samanmielisiä eli suurta kitkaa ei ilmoilla ollut. Korostin itse vihreiden olennaisimpia linjauksia korkeakoulujen tulevaisuudesta ja nostin esiin myös tasa-arvoon ja esteettömyyteen liittyviä teemoja, joita muiden puolueiden ehdokkaat eivät niin selvästi tehneet (mm. naisten tutkijanuran edistäminen, vammaisten huomioiminen jne.). Kaipa tässä itsensä suht noviisiksi tuntevakin kouliintuu pikkuhiljaa esiintymään myös poliittisilla foorumeilla!