— Niina Simanainen

Numeroiden politiikkaa - 77

Eilen ne kauan odotetut ehdokasnumerot sitten tulivat. Sain numerokseni 77. Pitipä tietysti heti alkaa pohtimaan mitä assosiaatioita numerosta voisi syntyä. En päässyt tässä eilen sen pidemmälle, kuin että jostakin tuo 77 muistuttaa, mutta mistä ihmeestä? Tuli mieleeni vain James Bond: ehdokasnumeroni ei ole double 0 seven, vaan double seven. Nukkumaan mennessä mietin vielä, että kyllä siihen täytyy jotakin muutakin kytkeytyä... Tänään asia sitten ratkesi. Tukiryhmäläiseni muistutti minua Charta 77:stä, vanhan Tsekkoslovakian toisinajattelijoiden ihmisoikeusjulistuksesta, jossa peräänkuulutettiin poliittisia ihmisoikeuksia. Chartassa eli Peruskirjassa muistutettiin kommunistijohtoa siitä, että se ei noudata Tsekkoslovakian lakeja. Peruskirjan allekirjoittaneet haastoivat vallanpitäjiä keskustelemaan asiasta. Tässä suhteellisen pienenä pysyneessä - lähinnä prahalaisälymystöstä koostuneessa - joukossa oli edustajia niin vasemmalta kuin oikealtakin. Suurin osa heistä oli entisiä kommunisteja. Chartalaisten joukosta tunnetuin vielä nykypäivänäkin lienee Vaclav Havel. Numerossani on siis poliittista latausta. Sillä on oma poliittinen historiansa 30 vuoden takaa. Ihmisoikeusihmisenä tämä tuntuu vallan mainiolta numerolta.