— Ojansuu Kirsi

Yliopistot polttopisteessä

Eduskunnassa luettiin tänään opposition välikysymys yliopistojen asemasta. Mielestäni on hyvä ja tarpeellista, että yliopistojen asemasta ja korkeakoulutuksesta keskustellaan. Yliopistolaitoksen uudistaminen on vaikea ja haasteellinen asia. Joudumme tasapainoilemaan tuottavuusohjelman, palkankorotusten ja ikäluokkien pienenemisen aiheuttaminen haasteiden keskellä.

Nyt haluan peräänkuuluttaa erityisesti demarien vastuuta. Opetusministerin salkku oli yhtäjaksoisesti demareille kahdeksan vuoden ajan vuosina 1999-2007. Tämän hetkinen tilanne on pitkälti seurausta demariministerien aloittamista uudistuksista, sillä yliopistojen rahoitusongelma ei ole syntynyt vuodessa. Nyt onkin paikalla hieman kerrata heidän osuuttaan yliopistolaitoksen kehittämisessä.

Muistan elävästi, kuinka eduskunnassa äänestettiin vuonna 2005 yliopistolain muutoksesta, jonka ydin oli opintoaikojen rajaus. Salin lehterit olivat täynnä mustiin paitoihin pukeutuneita ylioppilaskuntien aktiiveja. Äänestyksen jälkeen he nousivat pystyyn. Tämä vaikuttava ja äänetön protesti synnytti minussa väkevän ja ahdistuneen tunnelman. Tunsin, että sivistysyliopistosta murtui iso lohkare. Tämä tapahtui demariministereiden Haataisen ja Kalliomäen johdolla.

Kalliomäen johdolla aloitettiin myös yliopistojen hallintomallin uudistustyö. Tässä prosessissa yksi osa oli työryhmän asettaminen, joka alkoi valmistelemaan Teknillisen korkeakoulun, Kauppakorkeakoulun ja Taideteollisen korkeakoulun yhteistyön syventämistä. Kalliomäki pyysi henkilökohtaisesti Raimo Sailasta valmistelemaan hanketta.

Työryhmän tuloksena syntyi eduskuntavaalien alla Kalliomäelle luovutettu raportti, jossa ehdotettiin em. kolmen yliopiston yhdistämistä säätiömalliseksi innovaatioyliopistoksi. Nyt tuon työryhmän esityksiä ollaan toteuttamassa.

Välikysymyksessä demarit vaativat yliopistojen perusrahoituksen nostamista Tiede- ja teknologianeuvoston esityksen mukaisesti 200 miljoonalla eurolla tällä vaalikaudella. Tiede- ja teknologianeuvosto on vaatinut perusrahoituksen merkittävää korotusta myös aiemmin. Silloin kun demareille olisi ollut mahdollisuus vaikuttaa asiaan hallituksessa, mitään ei tapahtunut. Päinvastoin demariministerit ovat kurjistaneet yliopistojen asemaa mm. tuottavuusohjelman vaatimuksilla ja UPJ-palkkausjärjestelmällä.

Tilinpäätös demareiden opetusministerikaudesta ei juuri plussan puolelle jää.

Sinivihreällä hallituksella on paljon haasteita yliopistokentässä. Vaikka yliopistojen perusrahoituksen tasossa on vielä paljon parantamisen varaa, nostaa tämä hallitus rahoitusta kuitenkin enemmän kuin edelliset hallitukset.

Vihreiden mielestä yliopistojen perusrahoituksen tulee jatkossakin nojata budjettirahoitukseen. On myös huolehdittava siitä, että valtion tuottavuusohjelma ei saa aiheuttaa opetuksen ja tutkimuksen laadun huonontumista. Näin on kirjattu myös hallitusohjelmaan ja sitä olimme vaatimassa hallitusneuvotteluissa yhdessä Kasvin Jyrkin ja Hautakorven Johannan kanssa. Kirjaus on hyvä, mutta sen vahtiminen on tuskallista ja vaikeaa.