— Ojansuu Kirsi

Yliopistojen rahoitus turvattava

Tämän hallituksen tavoitteena on ollut parantaa yliopistojen toimintaedellytyksiä. Yliopistojen perusrahoitukseen on luvattu keskimäärin 20 miljoonaa euroa vuosittain.

Olen huolissani siitä, että ensi vuonna tuo tavoite ei toteudu lähimainkaan. Toisin kuin oletettiin, valtion tuottavuusohjelma ulottuu vielä ensi vuonna myös uusimuotoisiin yliopistoihin. Tämä leikkaa niiden rahoitusta 11 miljoonalla. Lisäksi työttömyysvakuutusmaksuista koituu kahdeksan miljoonan euron leikkaus yliopistoille.

Kysyin eilen täysistunnossa valtiovarainministeri Kataiselta, eikö ministeri ole huolissaan siitä, miten yliopistot kykenevät toimimaan näin pienellä lisärahoituksella?

Yliopistojen perusrahoituksen kokonaisuus näyttäytyy nyt epäselvänä ja jäsentymättömänä. On kaikkien etu, että siihen saadaan pikimmiten selkeytystä.

90-luvun lamasta noustiin osaamiseen sekä tutkimus- ja kehitystyöhön panostamalla. Nyt pitäisi olla viisautta nähdä se, että osaaminen on avain myös nyt Suomen talouden uudelle nousulle. On ymmärrettävä, että tuleva nousu rakentuu osaamisen varaan. Siksi tarvitsemme yliopistoja ja niiden rahoitus on turvattava.